گزارش تازه سازمان بین المللی نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که تنها ۳۱ درصد افغان‌ها باور دارند با زنان در کشورشان با احترام و عزت رفتار می‌شود. این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۴۴ درصد می‌رسید.

در این نظرسنجی، میزان رضایت مردم از زندگی، در دسته‌بندی “رنج کشیدن” قرار می‌گیرد.

گالوپ می‌گوید که سقوط ۱۳ درصدی جایگاه زنان در جامعه بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بزرگترین کاهش تا به امروز بوده است.

در گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۱ برای اولین‌بار در تاریخ نظرسنجی‌های گالوپ در افغانستان، اکثریت مردان (بیش از ۶۰ درصد) و زنان (نزدیک به ۷۵ درصد) موافق بودند که با زنان با احترام و عزت برخورد نمی‌شود.

این در حالی است که سال‌های گذشته، اکثر مردان احساس می‌کردند که با زنان با احترام و عزت رفتار می‌شود.

بنا به این نظرسنجی، تنها ۲۶ درصد از زنان و ۳۷ درصد از مردان گفته‌اند که با زنان با احترام و عزت برخورد می‌شود. در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۹ درصد زنان و ۵۹ درصد مردان در افغانستان باور داشتند با زنان در کشورشان رفتار احترام‌آمیز می‌شود.

در این نظرسنجی که از تاریخ ۹ آگست الی ۲۹ سپتامبر سال ۲۰۲۱ از طریق تیلفون در افغانستان انجام شد، ۲۰۰۲ نفر از سنین مختلف شرکت کرده بودند.

این گزارش همچنین به عدم دسترسی به غذا و سرپناه نیز اشاره کرده و گفته اکثر مردان و زنان از عدم دسترسی به غذا و سرپناه رنج می‌برند. آمار گالوپ نشان می‌دهد که ۸۲ درصد زنان و ۶۹درصد مردان گفته‌اند سال گذشته روزهایی بوده که قادر به تهیه غذا نبوده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، اکثریت افغان‌ها (۸۷ در صد) گفته‌اند که درآمد کنونی شان نیازهای آنان را تامین نمی‌کند. تنها ۱۲ درصد گفته اند که با سطح درآمد فعلی زندگی راحت‌تری دارند.

همچنین، از هر ۱۰ افغان ۶ نفر در سال ۲۰۲۱ قادر به تامین سرپناه مناسب برای خانواده‌های شان نبوده‌اند.

در این نظرسنجی ۹۶ درصد از زنان و ۹۲ درصد از مردان وضعیت زندگی خود را بسیار بد توصیف کرده و نمره‌ای که در نظرسنجی به رضایت از زندگی خود داده اند، در دسته‌بندی “رنج کشیدن” قرار می‌گیرد.

‌گالوپ از معروف‌ترین سازمان‌های نظرسنجی در جهان است که همه‌ساله در گزارشی میزان رضایت افراد از زندگی‌شان را بر اساس برداشت خودشان بررسی می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *