افغانستان اینترنشنال می‌گوید: بر بنیاد نامه‌ای که به دست این خبرگزاری رسیده، برخی مقامات پیشین و سیاستمداران پیشین افغانستان از رئیس جمهور امریکا خواستند ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان را آزاد کند. زیرا، از نظر آنها بانک مرکزی مستقل از طالبان فعالیت کرده و از این ذخایر برای کمک به اقتصاد کشور استفاده می‌کند.

امضاکنندگان اصلی این نامه فاطمه گیلانی، رئیس پیشین سره میاشت و سلطان برکت، رئیس مرکز مطالعات منازعه و اموربشردوستانه در قطر است که رابطه تنگاتنگی با طالبان و حکومت قطر دارد.

نام‌های سلام رحیمی، رئیس دفتر پیشین اشرف غنی، محمد اعلم ایزدیار، معاون پیشین مشرانو جرگه، حبیبه سرابی، وزیر پیشین امور زنان، نادر نادری، رئیس پیشین کمیسیون اصلاحات اداری، عبدالقهار عابد، رئیس دفتر داکتر عبدالله، جاوید لودین، رئیس دفتر پیشین حامد کرزی، شاه گل رضایی، نماینده سابق پارلمان، ادریس زمان، سرپرست پیشین وزارت خارجه و شمار دیگر به عنوان تایید کنندگان این نامه دیده می‌شود.

بسیاری این نامه را که تاکنون تایید نشده آیا به جو بایدن فرستاده شده‌ است یا نه، ‌تلاشی برای تقویت طالبان می‌دانند.

رئیس جمهور امریکا روز ۲۲ دلو یک فرمان اجرایی صادر کرد که بر مبنای آن نیمی از ۷ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان در بانک مرکزی امریکا، به تبعیت از حکم یک دادگاه در اختیار شماری از خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱سپتامبر قرار می‌گیرد و نیم دیگر آن به عنوان کمک بشردوستانه به مردم افغانستان توزیع می‌شود.

امضا کنندگان نامه باور دارند که با مسدود شدن ذخایر ارزی بانک مرکزی فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان به شدت محدود شده، حکومت طالبان قادر به پرداخت معاش مامورین نیست و شرکت‌های خصوصی در حال بسته شدن است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *