ده ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، اختلافات میان گروهی بر سر تقسیم قدرت و چگونگی حضور اقوام در بدنه حکومت این گروه، افزایش یافته است.

به تازگی، مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار طالبان به دلیل عدم حضور هزاره‌ها و شیعیان در حکومت این گروه، از صفوف طالبان جدا شده است.

در روزهای اخیر مقام‌های ارشد طالبان برای حل اختلاف‌ها بارها هیاتی را به ولسوالی بلخاب سرپل فرستاد، اما منابع می‌گویند هیات‌های اعزامی طالبان هربار بدون نتیجه به کابل برگشته است.

منابع می‌گویند مولوی مهدی به هیات طالبان گفته که او دیگر با طالبان کار نخواهد کرد بلکه زیر حاکمیت این گروه به عنوان یک شهروند عادی زندگی خواهد کرد.

طالبان هزاره به فرماندهی مولوی مهدی مستقر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در حضور هیات طالبان گفته‌اند که هزاره‌های افغانستان عملاً از قدرت حذف شده‌اند و هزاره‌ها و شیعیان در بدنه حکومت طالبان حضور ندارند.

منابع می‌گویند، هیات طالبان از مولوی مهدی خواسته است از مسلح کردن افراد بیشتر خودداری و ولسوالی بلخاب را ترک کند. به گفته این منابع، مولوی مهدی در دیدار با هیات طالبان “خواست‌های بزرگی” مطرح کرده و گفته است او باید نماینده هزاره‌ها و شیعیان در حکومت طالبان باشد و طالبان نیز باید مذهب شیعه را به رسمیت بشناسد و هزاره‌ها در حکومت سهم داشته باشند.

منابع می‌گویند انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در روزهای اخیر در راس هیاتی از سوی ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان با مکتوب رسمی به بلخاب رفته و از این فرمانده هزاره طالبان خواست که در سمت معاونت وزارت شهرسازی کار کند. درخواستی که به گفته این منابع از سوی مولوی مهدی رد شده است.

یکی از افراد نزدیک به مولوی مهدی در جمع هیات طالبان در بلخاب می‌گوید هزاره‌ها اکنون در هیچ جای افغانستان احساس امنیت نمی‌کنند. او طی سخنان انتقادی گفته که هزاره‌ها از مکتب گرفته تا مسجد احساس امنیت نمی‌کنند چرا که به گفته او، هزاره‌ها در تصمیم گیری و در ساختار حکومت طالبان حضور ندارند.

هشدار طالبان به مولوی مهدی

منابع موثق می‌گویند، استخبارات طالبان هشدار داده است در صورتی که موضوع حل نشود، پرونده مولوی مهدی به وزارت دفاع این گروه سپرده خواهد شد.

اختلاف میان طالبان و اعضای هزاره تبار این گروه پس از آن بروز کرد که طالبان مولوی مهدی را چند ماه قبل از سمت ریاست استخبارات ولایت بامیان برکنار کردند.

برخی منابع گزارش دادند که در پی بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های طالبان، این گروه برای بازداشت مولوی مهدی به ولسوالی بلخاب نیروی نظامی اعزام کرده است

به گفته منابع، مولوی مهدی حدود پنجصد فرد مسلح دارد.

در حال حاضر تنها یک هزاره در سمت معاونت وزارت اقتصاد طالبان کار می‌کند و هیچ هزاره و شیعه افغانستان در سمت‌های بلند حکومت طالبان حضور ندارد

از سوی دیگر، منابع می‌گویند اختلاف میان طالبان پشتون و اوزبیک‌تبار طالبان نیز در ولایت فاریاب افزایش یافته است.

برخی منابع گزارش دادند که مولوی فاضل، معاون وزارت دفاع طالبان اخیراً برای بازداشت قاری صلاح‌الدین، فرمانده اوزبیک تبار طالبان به فاریاب رفته، اما موفق به بازداشت او نشده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *