خبرگزاری دولتی تحت کنترول طالبان از آغاز گفتگوهای مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و طالبان در مورد تنش‌های مرزی میان مرزبانان ایران و طالبان خبر داد.

این گفتگوها روز پنجشنبه، ۲۳ ثور در شهرستان تایباد ولایت خرسان رضوی، در نزدیکی مرز با افغانستان آغاز شد.

براساس اطلاعاتی که خبرگزاری باختر منتشر کرده، شبیراحمد عثمانی، ریيس ارکان لوی درستیز قوای مسلح ریاست هیأت طالبان و قاسم رضایی، معاون قوای مسلح ایران ریاست هیأت ایران را به عهده دارد.

این گفتگوها به “منازعات پیش آمده در مرز اسلام‌قلعه هرات و سایر نقاط سرحدی بین دو کشور” رسیدگی خواهد کرد.

طرفین در این دیدار تصمیم گرفته‌اند که برای جلوگیری از تکرار تنش‌های مرزی در آینده، افرادی را در کندک‌های مرزی دو طرف تعیین کنند تا با همدیگر ارتباط و هماهنگی داشته باشند و مشکلات احتمالی در آینده را از راه گفتگو حل کنند.

هر دو طرف همچنین توافق کرده‌اند که دو دور بعدی گفتگوها را در آینده برگزار کنند.

رسانه‌های ایران نیز روز جمعه گزارش دادند که مرزبانان این کشور با طالبان در شهرستان تایباد در نزدیکی مرز افغانستان نماز جماعت‌شان را مشترکانه برگزار کرده‌اند.

در گزارش‌ها آمده که فرمانده مرزبانان ایران نیز در این نماز جماعت شرکت کرده است.

گمرک اسلام‌قلعه در مرز ایران و افغانستان در ۹ ماه گذشته به دلیل تنش‌های مرزی مرزبانان ایران و طالبان چندین بار بسته شد. افراد گروه طالبان در ولایت نیمروز نیز چندین بار وارد درگیری مسلحانه با مرزبانان ایران شدند.

سخنگویان طالبان پس از این درگیری‌ها اعلام کردند که این درگیری ناشی از یک “سوء تفاهم” بوده و تلاش می‌کنند که “اختلافات” را از راه مذاکره حل و فصل کنند.

احمد وحیدی، وزیر داخله ایران نیز گفته بود میان مرزبانان این کشور و طالبان یک “سوء تفاهم” پیش آمده بود. او گفته بود: “حضور مسلح طالبان باعث‌ شده نیروهای ما هم هوشمندانه در‌ مرز حاضر شوند اما درگیری رخ نداده است.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *