نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در نخستین نشست مجازی هند و سران آسیای مرکزی گفته است که افغانستان شاهد افزایش تجارت و پیوندهای مردمی خواهد بود.

نخست‌وزیر هند که امروز پنج‌شنبه، ۷ دلو، میزبان نخستین نشست هند و رییسان جمهور کشورهای آسیای مرکزی است، بر اتصال منطقه‌ای، افزایش تجارت و گسترش روابط ملت‌های این کشورها تأکید کرده است.

براساس گزارش رسانه‌های هندی، در نشست امروز قرار است پیرامون همکاری نزدیک‌تر در مورد استفاده از بندر چابهار در ایران و احیای خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (TAPI) گفت‌وگو شود.

براساس خبرنامه‌ وزارت خارجه هند، کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) از موضوعات دیگر نشست مجازی سران کشورهای آسیای میانه با هند است.

در خبرنامه‌ وزارت خارجه هند تأکید شده است که در این نشست افزون بر ارزیابی وضعیت افغانستان، روی چالش‌های جدید ناشی از کووید ۱۹، مبارزه با تروریسم، رشد اقتصادی، توسعه، امنیت منطقه‌ای و انرژی گفت‌وگو  می‌شود.

وزارت خارجه هند افزوده است که چشم‌اندازهای جدید مبتنی بر تجارت، ظرفیت‌سازی و اتصال منطقه‌ای از موضوعات مهم دیگر این نشست است.

گفتنی است که این نشست، پس از یک ماه از برگزاری سومین گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی در سطح وزیران امور خارجه در ۱۹ دسامبر سال گذشته برگزار شده است.

گفته می‌شود بررسی وضعیت افغانستان از موضوعات کلیدی این نشست خواهد بود. افغانستان با سه کشور آسیای مرکزی (تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان) مرز زمینی دارد و این کشورها نگران گسترش تروریسم، افزایش قاچاق مواد مخدر و رشد افراطیت در منطقه اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *