۲۵ نهاد جهانی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل، از این نهاد خواستند تا در پنجاهمین نشست خود، وضعیت حقوق زنان در افغانستان را به صورت جدی به بحث گیرد.

این نهادها همچنین از شورای مذکور می‌خواهند با ارائه قطعنامه‌ای، به بحران حقوق زنان رسیدگی کند.

در نامه سرگشاده ۲۵ نهاد جهانی مدافع حقوق بشر از جمله دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر آمده است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان وضعیت حقوق زنان و دختران «بسیار بدتر» شده است.

این نهادها می‌گویند که زنان حق آموزش، کار، مشارکت عمومی و سایر حقوق را در افغانستان از دست داده اند. به گفته آنان، طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای بر حق آزادی بیان، تشکیل تجمعات و سفر زنان و دختران نیز اعمال کرده است. در نامه آمده است: «افغانستان اکنون تنها کشوری در جهان است که تحصیل دختران را صریحاً ممنوع کرده است.»

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند: «تحقیقات بین‌المللی، گواهی شاهدان و شواهد ویدیویی نشان می‌دهد که مدافعان حقوق بشری زنان و سایر افرادی که به محدودیت‌ها و نقض‌ حقوق بشر اعتراض می‌کنند، در معرض حمله، تهدید، آدم‌ربایی، ناپدید شدن … قرار گرفته‌اند.»

نهادهای مدافع حقوق بشر در نامه‌شان به شواری حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت زنان افغانستان به عنوان «جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان» یاد کرده و از این شورا می‌خواهند تا به آن رسیدگی کند.

در نامه آمده است: «ضروری است شورای حقوق بشر سازمان ملل بحران حقوق زنان در افغانستان را به گونه‌ای که منعکس‌کننده شدت آن باشد بررسی و اقدام کند.»

پنجاهمین نشست شواری حقوق بشر سازمان ملل قرار است تا دو هفته دیگر برگزار شود. نامه سرگشاده نهادهای مدافع حقوق بشر از این شورا می‌خواهد تا به حقوق زنان و دختران، برابری جنسیتی و وضعیت زنان مدافع حقوق بشر در افغانستان تمرکز ویژه‌ای کند.

این نهادها باور دارند که به رسمیت شناختن و حمایت از برابری جنسیتی هم یک تعهد حقوق بشری است و هم برای دستیابی به صلح، عدالت و توسعه پایدار در افغانستان ضروری است. به گفته آنان «نقض شدید و سیستماتیک حقوق زنان» پاسخی فوری و متناسب می‌طلبد.

در بخشی از این نامه آمده است که قابل قبول نیست جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بدون توجه و اقدام خاص در مورد حقوق زنان و دختران در افغانستان به پایان برسد. این نهادها می‌گویند: «ما انتظار داریم که یک بحث جدی و یک قطعنامه اساسی بخشی از یک پاسخ مناسب است و از شما می‌خواهیم که در این زمینه اقدام کنید.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *