سازمان ملل متحد در فهرست سران دولت‌های جهان، نام محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان را به صفت رییس دولت این کشور حذف کرده است.

در این فهرست که در وبسایت رسمی ملل متحد نشر شده است، نام رولا غنی، همسر آقای غنی نیز به صفت بانوی نخست افغانستان حذف شده است.

با اینحال، سمت رییس دولت افغانستان در این فهرست “رییس جمهوری اسلامی افغانستان” نگاشته شده است.

به همین ترتیب، نام محمد حنیف اتمر، به صفت وزیر امور خارجۀ افغانستان از این فهرست پاک شده است، هرچند نام نصیر احمد فایق، هنوز هم به صفت شارژدافیر نمایندگی افغانستان در ملل متحد، در فهرست روسای نمایندگی‌های دپلوماتیک کشورها در این سازمان به چشم می‌خورد.

چندی پیش، محمد حنیف اتمر با ارسال نامه‌ای از آدرس وزیر امور خارجۀ افغانستان به سازمان ملل متحد نگاشته بود که محمد ولی نعیمی، وزیر مختار و معاون نمایندگی افغانستان در ملل متحد، به صفت سفیر افغانستان در این سازمان معرفی شده است.

اما آقای فایق پس از ارسال این نامه گفت که اقدام آقای اتمر “خلاف قانون” است و افزود که از هیچ یک از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان دستور نمی‌گیرد.

سپس آقای فایق در توییتر نگاشت :” نامه ارسالی آقای اتمر، وزیر خارجه پیشین مورد پذیرش و اجرات مقامات ملل متحد قرار نگرفت. اینجانب کما فی سابق مسؤولیت سرپرستی نمایندگی دایمی را با تمام دشواری ها و چالش های آن ادامه خواهم داد.”

چند هفته پیش از آن آقای فایق در شورای امنیت ملل متحد گفت که مقام‌های حکومت پیشین افغانستان باید حسابده و محاکمه شوند. او گفت: “منصفانه نیست که ۳۸ میلیون نفر [در افغانستان] گرسنه بمانند و مادران کودکان‌شان را برای بقای خود بفروشند، اما مقام‌های فاسد حکومت پیشین در خانه‌ها و عمارت‌های مجلل کشور‌های اروپایی و ایالات متحده زندگی کنند.”

ملل متحد در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ که طالبان بر افغانستان مسلط بودند، این گروه را به رسمیت نشناخته بود و در آن زمان حکومت به رهبری برهان‌الدین ربانی، رییس جمهور پیشین افغانستان را که بر بخش کوچک جغرافیای آن کشور کنترول داشت و در برابر طالبان مقاومت می‌کرد، به صفت حکومت مشروع افغانستان به رسمیت شناخته بود.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *