مسئول بخش سیاسی نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید طالبان در بین خود دچار اختلاف هستند و نمونه بارز آن، موضع متفاوت مقام‌های این گروه درباره بازگشایی مکاتب دخترانه است.

اسکات اسمیت گفت که طالبان کابل، قندهار و شبکه حقانی اختلاف نظر دارند و نمی‌دانند چگونه حکومتداری کنند.

آقای اسمیت در یک گفتگوی ویدئویی درباره افغانستان گفت که هرچند برخی از مقام‌های طالبان در تلاش بازگشایی مکاتب دخترانه هستند، اما شماری دیگر مخالف آن هستند و می‌گویند «تصمیم نهایی در این مورد در قندهار گرفته خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که اشاره او به شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان است که چندی قبل از بسته شدن مکاتب دخترانه انتقاد کرد.

او که از مقامات ارشد طالبان در مذکرات دوحه با آمریکا و سایر کشورها بوده، ۱ جوزا در مراسم ششمین سالگرد درگذشت ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان گفت که راه ندادن دختران به مکتب «راه حل نیست.»

استانکزی از دیگر مقامات طالبان خواست تا خود را با خواسته‌ها و مشکلات مردم تطبیق دهند و اگر این کار را نکنند، زمان زیادی در قدرت نخواهند ماند.

اما وزارت معارف طالبان اذعان کرده که تصمیم برای بازگشایی مکاتب دخترانه ملزم به صدور فرمان هیبت‌الله آخندزاده، رهبرشان است.

طالبان که تاکنون هیچ تصویر زنده‌ای از رهبر خود منتشر نکرده‌اند، می‌گویند او در قندهار است.

در چند ماه گذشته گفته شده که مقامات طالبان برای تصامیم مهم حکومت‌داری از کابل به قندهار رفته‌اند.

تصمیم برای ادامه بسته ماندن مکاتب دخترانه هم در پی یکی از این جلسات اعلام شد.

معاون سیاسی یوناما گفت که طالبان باید به خواسته‌های مشروع جامعه جهانی تن دهند، در غیر آن هیچ‌گاه به رسمیت شناخته نخواهند شد.

او افزود که حکومت طالبان در دوره اول توسط سه کشور به رسمیت شناخته شده بود، اما این بار با گذشت ده ماه هیچ کشوری حاضر نیست این گروه را به رسمیت بشناسد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *