لایحه فعالیت کمیسیون ویژه‌ی طالبان برای «تماس با چهر‌ه‌های سیاسی و عودت آن‌ها» به کشور، اعلام شد. به گزارش مرکز رسانه‌های حکومت طالبان، این کمیسیون دارالانشای ویژه دارد تا تمامی امور تخنیکی و اداری را به پیش برده و سایر تسهیلات لازم را مهیا سازد.

وظایف کلی دارالانشا شامل تهیه فهرست‌ «شخصیت‌های افغان» مقیم خارج کشور، مدیریت تمامی امور اداری، مالی و تخنیکی، ترتیب کارت یا خط اطمینان برای عودت‌کنندگان، تهیه اسکان موقت یا کوتاه‌مدت برای اشخاص عودت‌کننده‌ی سیاسی و نظامی است.

طالبان می‌گویند که این کمیسیون افرادی را که پس از دریافت اطمینان در مورد مصونیت خود علاقمند بازگشت به زندگی عادی در کشور خود باشند، شناسایی و زمینه‌ی بازگشت‌شان را فراهم می‌کنند.

به نقل از اعلامیه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان، این کمیسیون برای افراد عودت‌کننده، کارت ویژه‌ای صادر می‌کند که به وسیله‌ی آن جان و آبروی وی مصون می‌باشد.

مرکز رسانه‌های حکومت طالبان نوشته است که اشخاص و افرادی که توسط این کمیسیون برای زندگی مصون به کشور بر می‌گردند، به اساس فرمان عفو عمومی طالبان، هیچ‌کسی حق بازداشت و شکنجه‌ی آنان را به دلیل داشتن وظایف سابقه‌ی ملکی و نظامی‌شان، ندارد.

«کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان و عودت آن‌ها» در چارچوب کمیسیون سیاسی طالبان تشکیل شده و ریاست آن‌ را شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم این گروه بر عهده دارد.

شهاب‌الدین دلاور روز گذشته (شنبه، ۳۱ ثور) در یک نشست خبری در کابل گفت که «شخصیت‎‌‌های سیاسی و نظامی» که قبل و یا پس از تحولات اخیر به خارج از کشور رفته‌اند، بدون هیچ نگرانیِ به افغانستان خود بازگردند.

اکثریت مقام‌های حکومت پیشین که شماری از آن‌ها دو تابعیته بودند، پس از سقوط دولت از کشور فرار کردند.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دولت پیشین کسانی بودند که در کابل ماندند؛ اما از سوی طالبان ممنوع‌الخروج شدند. عبدالله در تعطیلی عید فطر توانست کابل را ترک کند؛ اما کرزی هنوز در حصر خانگی به‌سر می‌برد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *