وزیر خارجه پاکستان روز دوشنبه سوم جنوری  (۱۳ جدی) گفت که از طریق کانال‌های دیپلوماتیک با رهبران طالبان در تعامل است تا “برخی سردرگمی ها” که به دلیل نصب حصار امنیتی در مرز میان دو کشور به وجود آمده است، حل شود.

 

شاه محمود قریشی،‌ وزیر خارجه پاکستان، روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت که کشورش مصمم است تا از “منافع” خود محافظت کند و به طور یکجانبه به حصارکشی مرز میان دو کشور ادامه می دهد. افغانستان و پاکستان تقریبا ۲۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند.

اظهارات این مقام ارشد پاکستان پس از آن بیان شد که نیروهای مرزی گروه طالبان تلاش کرد تا مانع ایجاد حصارکشی میان دو کشور شود.

بر اساس گزارش ها، آخرین رویداد در آخر هفته گذشته رخ داد و نیروهای مرزی گروه طالبان بخشی از حصار‌های مرزی میان دو کشور را برچید.

 حکومت‌های سابق در افغانستان در مورد مرزبندی دوران استعمار بریتانیا که در سال ۱۸۹۳ میلادی صورت گرفت، با پاکستان اختلاف نظر دارند. ​این مرز در نتیجه توافق هنری مورتیمر دیورند، یک دیپلومات وقت هند بریتانیایی و عبدالرحمان خان،‌ حاکم وقت افغانستان، صورت گرفت.

پاکستان اعتراضات حکومت‌های سابق افغانستان را رد کرده و گفته است که این مرز بین المللی را زمانی در سال ۱۹۴۷ میلادی به میراث گرفت که استقلال خود را از بریتانیا به دست‌ آورد.

اما اختلافات در مورد وضعیت مرز میان افغانستان و پاکستان هنوز هم روابط دوجانبه دو کشو را تیره می‌کند.

اعمار این حصارکشی بزرگ که نظامیان پاکستان رهبری آن‌را بر عهده دارند،‌ در سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد تا ظاهرا جلو قاچاق و عبور و مرور غیر قانونی تندروان میان دو کشور گرفته شود. مقام‌های پاکستان گفته اند که بیش از ۹۰ در صد این حصارکشی تکمیل شده است.

پروژه حصارکشی توسط پاکستان در برخی اوقات موجب برخورد‌های مرگبار میان نیروهای پاکستان و نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان که از حمایت غرب برخوردار بود، نیز شده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *