جنرال ریچارد کلارک، مسئول فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش امریکا روز سه شنبه به سنای ایالات متحده گفت که قابلیت آنان برای جمع آوری اطلاعات برای کشف و دفع تهدید‌های تروریستی در افغانستان کاهش یافته است. با این حال، مقامات پنتاگون می‌گویند که آنها قلمرو افغانستان را زیر نظر دارند.

جنرال کلارک به اعضای کمیته نیروهای مسلح امریکا گفت که بعد از بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان، ظرفیت آنان برای انجام عملیات‌های ضد تروریستی در داخل افغانستان محدود شده است.

جنرال کلارک اذعان کرد که این وضعیت باعث شده است امریکا به موقع تهدیدهای بالقوه را در افغانستان شناسایی و دفع نتواند. با این حال، او به سناتوران اطمینان داد که عدم حمله در چند ماه گذشته به معنای آن نیست نیروهای ویژه امریکا نظارتی بر قلمرو افغانستان برای خنثاکردن تهدیدها ندارند.

او گفت: «در بیشتر از ۲۰ سال گذشته ما قابلیت های[استخباراتی] عالی در افغانستان به وجود آورده ایم. ما توان اجرای ماموریت‌های ضدتروریستی از فضا را داریم و این را در گذشته هم ثابت کردیم.»

به نقل از سایت ملیتری تایمز، مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند که برای نظارت و شناسایی تهدیدهای تروریستی در افغانستان، طیاره‌های بدون سرنشین امریکایی از پایگاه‌های دورتر از خاک افغانستان هر چند ساعت وارد فضای این کشور می‌شوند تا اطلاعات نظامی و استخباراتی جمع آوری کنند.

آنها می خواهند که برای کاهش زمان و هزینه‌های ماموریت این هواپیماها، باید پایگاهی نزدیک به افغانستان ایجاد شود.

در این ارتباط، کریستوفر مایر، معاون وزیر دفاع امریکا در امور عملیات‌های ویژه گفته است که در مذاکرات برسر ایجاد پایگاه‌های ضدتروریستی در نزدیک خاک افغانستان برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است، اما مقامات امریکایی هنوز به توافق مشخص با کشورهای مورد نظر دست نیافته اند.

سناتوران جمهوری‌خواه می‌گویند که باید هرچه زودتر این پایگاه‌های اکتشافی و عملیاتی ایجاد شوند. سناتور دب فیشر گفت: «من عمیقاً بخاطر محدودیت‌های نیروهای امریکایی برای جمع آوری اطلاعات استخباراتی از افغانستان که قبلا داشتیم، نگرانم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *