نشریه فارن پالیسی در مقاله تازه‌ای نوشته است که رهبران جهادی پیشین افغانستان برای بازگشت به صحنه سیاسی این کشور آمادگی می‌گیرند.

حدود ۱۰ ماه بعد از ورود طالبان به کابل، افغانستان در وضعیتی قرار دارد که مردم این کشور بازگشت مجاهدین سابق به قدرت را به مراتب بهتر از طالبان می‌دانند

لین دونیل که سال‌ها خبرنگار ارشد آژانس خبری فرانسه بوده است، در این مقاله در فارن پالیسی نوشته است که موزاییک جامعه افغانستان اکنون به طرز وحشتناکی شکسته است.

او می‌افزاید که گروه‌های مسلح در سراسر شمال کشور برای بیرون راندن طالبان از مناطق‌شان می‌جنگند و به مجاهدین سابق و متحدان‌شان اطیمنان می‌دهند که زمینه حمایت‌های مردمی از آن‌ها وجود دارد.

فارن پالیسی با اشاره به جلسه ماه قبل رهبران سنتی افغانستان در انقره ترکیه نوشته است که بازگشت رهبران قومی با ارتش‌های خصوصی به جنگ سیاسی نگرانی‌ها را از آغاز دوباره نبردهای خونین داخلی در کشور شعله‌ور می‌سازد.

این نشریه از قول عمر شریفی، استاد مردم‌شناسی در دانشگاه امریکایی افغانستان نوشته است که جنگسالاران ثابت کرده‌اند که می‌توانند خود را با زمان و شرایط وفق دهند و در صورت لزوم، برای حفظ و بقای قدرت، نفوذ و ثروت خود از جهاد به دموکراسی گذار کنند.

شریفی تأکید کرده است که “طالبان چنان بد اند که جنگسالاران در برابر آنها به مرور به عنوان جاگزین جذابی جلوه می‌کنند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *