سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان در جریان حملات خود و همچنین پس از دست‌یافتن به قدرت، قتل‌های تلافی‌جویانه انجام داده‌اند.

در گزارش سالانه‌ی این سازمان که امروز (سه‌شنبه، ۹ حمل) منتشر شده، آمده است که طرف‌های درگیر در افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی، به‌ نقض جدی حقوق بشر از جمله جنایات جنگی ادامه داده‌اند.

به گفته‌ی این سازمان، در سال ۲۰۲۱، کشتارهای بی‌رویه و هدفمند در افغانستان به سطح رکورد رسید.

عفو بین‌الملل تصریح کرده است که حملات هوایی نیروهای دولتی تحت رهبری اشرف غنی و حملات بی‌رویه گروه‌های غیردولتی با بمب‌های دست‌ساز، هزاران غیرنظامی را کشته و یا زخمی کرده‌اند.

به گفته‌ی هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، تلفات غيرنظاميان در نيمه‌ی اول ۲۰۲۱ به بالاترين حد خود رسيده بود.

تا جون ۲۰۲۱ پنج هزار ۱۸۳ غیرنظامی کشته و یا زخمی شده که بیش از دو هزار ۴۰۹ نفر آنان زنان و کودکان بوده‌اند.

مسئولیت بیش از دو سوم (۶۸ درصد) تلفات غیرنظامیان به طالبان و گروه‌های غیردولتی و ۲۵ درصد دیگر به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده شده است.

در ۲۹ آگست، یک حمله‌ی هواپیمای بدون سرنشین امریکا، ۱۰ عضو یک خانواده از جمله هفت کودک را در کابل کشت. وزارت دفاع امریکا بعداً به اشتباه خود اعتراف کرد و به بستگان قربانیان غرامت مالی پیشنهاد کرد.

طبق گزارش عفو بین‌الملل، گروه‌های ضد دولت عمداً غیرنظامیان را در طول سال هدف قرار دادند. حمله به لیسه سیدالشهدا در غرب کابل در هشتم می بیش از ۲۳۰ نفر را که تقریباً همگی دختر بودند، کشته یا زخمی کردند.

در ۲۶ آگست، یک حمله انتحاری در خارج از میدان هوایی کابل که توسط داعش انجام شد، دست‌کم ۳۸۰ قربانی گرفت.

سه حمله جداگانه در ماه اکتبر به مسجد عید گاه در کابل و دو مسجد شیعیان در شهرهای قندهار و قندوز صورت گرفت که بر اساس گزارش‌ها ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان و دیگر گروه‌های مسلح، مسئول کشتارهای هدفمند مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، کارکنان بشردوستانه و صحی، خبرنگاران، مقام‌های سابق دولتی و اعضای نیروهای امنیتی نیز بوده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *