طالبان به یک گروه رسانه‌ای امریکایی-کانادایی روز جمعه ۱۳ می (۲۳ ثور) دستور داد تا فوراً افغانستان را ترک کند و این رسانه غربی را به نشر گزارش های “نادرست در مورد حقوق زنان” متهم کرده است.

ایزوبل یونگ، خبرنگار ‘Vice News ‘ که مقر اصلی آن در شهر نیویورک امریکا موقعیت دارد، گفته است که “طالبان به ما اطلاع داده است که آنان برای ما اجازه فیلم برداری را نمی دهد. آنان [طالبان] به ما دستور داده اند که هوتل خود را ترک نکنیم و فوراً افغانستان را ترک کنیم. آنان به مشکلاتی در گزارش ما در مورد حقوق زنان و نگرانی های امنیتی اشاره کردند. عمیقاً از [ترک افغانستان] مایوس هستم.”

خانم یونگ در صفحه توییتر رسمی خود با اشاره به اتهام طالبان مبنی بر تهیه گزارش نادرست نوشته است که “این واقعیت ندارد. ما همیشه بی طرفی خود را حفظ کرده ایم و هیچگاهی از ما خواسته نشده است که در مورد گزارش خود شواهد ارایه کنیم. ما بدون کدام پرسشی اخراج شدیم.”

محمد جلال، یک مقام طالبان، در واکنش به توییت خانم یونگ، نوشته است که “اجازه کار برای گروه رسانه‌ Vice News  به دلیل نشر گزارش نادرست و ناکامی در قسمت ارایه شواهد در مورد اتهامات جدی رد شده است. اخراج [این رسانه] هیچ ارتباطی با منابع بشری ندارد. ما از خبرنگاران می‌خواهیم تا بی طرفی خود را حفظ و از نشر گزارش های غیر قابل تایید اجتناب کنند.”

رسانه Vices News یک رسانه دیجیتالی و نشراتی مستقر در شهر نیویورک است که مسایل خبری جهان و کشورهای درگیر جنگ را زیر پوشش قرار می دهد.

اخراج ژرنالیستان این رسانه غربی یک روز پس از آن صورت گرفت که فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفت که یک محکمۀ نظامی طالبان در ولایت هرات، خالد قادری، خبرنگار رادیو نوروز را، به یک سال زندان محکوم کرده است.

این فدراسیون روز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که آقای قادری به تاریخ ۱۷ مارچ امسال توسط ادارۀ استخبارات طالبان بازداشت شد و تا کنون در زندان این گروه به سر می‌برد.

بر اساس معلومات این نهاد بین‌المللی، این خبرنگار به اتهام “جاسوسی به رسانه‌های خارجی” و انتقاد از حکومت طالبان در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و محاکمه شده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نه تنها صدها خبرنگار و کارمندان رسانه‌های آزاد افغانستان را ترک کردند، بلکه صدها رسانه به دلیل مشکلات مالی و وضع محدودیت از سوی طالبان مسدود شدند.

گروه طالبان گفته است که به آزادی بیان احترام می گذارد. ملا هبت الله آخند زاده، رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید فطر گفت که آنها به آزادی بیان در پرتو منافع ملی و ارزش های اسلامی پایبند استند و از برنامه ها و پخش نشرات “سالم و مثبت” حمایت می کند.

رهبر طالبان گفته است که هرنوع نهاد نشراتی که چه مربوط امارت باشد و یا هم نهاد های مستقل، آنها باید منافع مردم خود را در نظر بگیرند و بر اساس اعتقادات اسلامی و سنت های مشروع خود نشرات مثبت و سازنده داشته باشند. ”

اما گروه طالبان تا حال معیار منافع ملی و ارزش های اسلامی را که از دید رهبران این گروه مثبت تلقی می شود،‌ مشخص نکرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *