شش ماه پیش، رسانه‌های افغانستان با برنامه‌های خبری و تفریحی رونق داشت، اما گروه طالبان در این مدت محتویات آن را کاملاً تغییر داد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر، جلب و جذب و سمع شکایات گروه طالبان در ماه سپتمبر و پس از آن یک سلسله مقررات جدید نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان اعلام کرد.

بر اساس این مقررات، رسانه‌های تلویزیونی نباید فلم‌هایی را نشر کنند که “خلاف اصول شرعی و ارزش‌های افغانی” بوده و نیز نشر فلم‌های داخلی و خارجی که در آن “فرهنگ و عنعنات بیگانگان” بازتاب یافته و سبب “بد اخلاقی” در اجتماع می‌شود، منع قرار داده شده است.

طالبان همچنین دستور داده اند که برنامه‌های “طنزی و تفریحی” تلویزیون‌ها نباید به گونه‌ای تهیه شود که در آن به کسی “تحقیر و اهانت” شده باشد. همچنین نشر سریال‌هایی که در آن به “شعایر دینی یا کرامت انسانی” اهانت شده باشد، منع شده است.

بر اساس مقررات جدید طالبان، مجریان زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند.

هادی سحر، تولید کننده برنامه‌ها در شبکه “تلویزیون۱” به صدای امریکا گفت: “مقامات امارت اسلامی از ما خواستند تا نشر تمامی سریال‌‌ها را قطع کنیم. ما اکنون تنها سریال‌های ایرانی نشر می‌کنیم.”

او افزود که مسوولین حکومت طالبان به این باور اند که سریال‌های ایرانی حجاب را در نظر می‌گیرند.

برنامه‌های موسیقی زنده در تلویزیون‌ها که علاقمندان زیادی داشتند، اکنون نشر نمی‌شوند. در مدت شش ماه، تمامی تولیدات برنامه‌های تفریحی داخلی در اکثر شبکه‌ها متوقف شده است.

بیشتر شبکه‌ها اکنون در فکر تولید برنامه‌های اسلامی اند که مقررات طالبان در آن در نظر گرفته شده باشد.

شمار زیادی از خبرنگاران به صدای امریکا گفتند که در بخش خبر، خود سانسوری به یک امر عادی مبدل شده است.

خبرنگاران در حکومت طالبان شجاعت انتقاد از حکومت یا کارکرد آن را ندارند، در حالی که در حکومت پیشین، تمامی شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های انتقادی داشتند.

خبرنگاران زن در حال حاضر با مشکلات مختص به خود مواجه اند.

فخریه رادفر، خبرنگار طلوع‌نیوز به صدای امریکا گفت: “در گذشته ما اجازه داشتیم آزادنه هرجایی برای تهیه گزارش برویم. اما اکنون چنین نیست. برای مثال، برخی از وزارت‌خانه‌ها و دفاتر به زنان اجازه ورود نمی‌دهند.”

مجریان زن برنامه‌های تلویزیونی همچنان می‌گویند که طالبان به آنان گفته اند که شکل ظاهری خود را تغییر دهند و حجاب بپوشند.

ثنا امیری مجری برنامه‌های تلویزیونی گفت: “پس از روی کار آمدن طالبان، خبرنگاران زن باید مو‌های شان را بپوشانند. در گذشته نیز ما چادر می‌پوشیدیم، اما این قدر سخت‌گیرانه نبود. اکنون باید لباس خود را کاملاً تغییر دهیم زیرا آنان (طالبان) در قدرت اند.”

با آنهم، به نظر می‌رسد طالبان به مردم برای وفق دادن خود با قوانین این گروه، مهلت می‌دهند. برخی از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هنوز هم موسیقی نشر می‌کنند با آنهم از هراس طالبان در مقایسه با گذشته کمتر به نشر موسیقی می‌پردازند.

برخی از برنامه‌های تفریحی خارجی که در آن زنان بدون چادر دیده می‌شوند، هنوز هم از برخی از شبکه‌های تلویزیونی نشر می‌شود.

این در حالی است که با به قدرت رسیدن دوباره طالبان، شماری زیادی از هنرمندان و خبرنگاران افغانستان را ترک کردند.

با قطع کمک‌های خارجی، این شبکه‌ها با پول کمتر و محدودیت‌های بیشتر مواجه اند.

بر اساس سروی فدراسیون بین المللی خبرنگاران، بیش از ۳۰۰ رسانه‌ در افغانستان به دلیل مشکلات مالی و قیودات طالبان مسدود شده اند. هزاران کارمندان رسانه‌ای وظایف شان را از دست داده اند که ۷۰ در صد آنان زنان اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *