‌دولت طالبان گفته‌ است که در حال گسترش برنامه “غذا در برابر کار” خود است که براساس آن برای پرداخت دستمزد ده‌ها هزار کارمند بخش دولتی از گندم اهدایی استفاده خواهد شد. این در حالی است که به تازگی سازمان ملل از جامعه جهانی خواسته که در سال پیشرو باید ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان انجام شود. سازمان ملل می‌گوید که بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیازمند کمک هستند. بحران اقتصادی و انسانی افغانستان از زمان تسلط طالبان در ماه آگوست/ اوت بر این کشور، عمیق‌تر شده است. در اعلامیه طالبان نیز از بحران مالی که این کشور را فرا گرفته است، یاد شده است.

حتی با وجود قوانین سختگیرانه‌ای که در مورد ورود پول کمکی به افغانستان وجود دارد، تصمیم طالبان برای استفاده از گندم اهدایی برای پرداخت دستمزد کارکنان دولتی همچنین می‌تواند سئوالاتی را در میان کمک‌کنندگان مالی در مورد استفاده طالبان از کمک‌های بشردوستانه برای تأمین مالی دولت خود ایجاد کند. با وجود توقف روند کمک‌ها از سوی کشورهای خارجی پس از تسلط طالبان، برخی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا دولت‌های خارجی تلاش می‌کنند تا میلیون‌ها نفر از گرسنگی نجات پیدا کنند.

به گفته مقامات کشاورزی طالبان، اکنون گندمی که بیشتر از سوی هند به دولت قبلی افغانستان اهدا شده بود، برای پرداخت حدود ۴۰ هزار کارگر استفاده می‌شود. طالبان به این کارگران روزانه ده کیلوگرام گندم به عنوان دستمزد می‌پردازند. اکنون طالبان گفته‌اند که این برنامه که بیشتر برای پرداخت دستمزد کارگران در کابل استفاده می‌شد، در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

به گفته فضل باری فضلی، معاون اداری و مالی وزارت زراعت طالبان، تاکنون ۱۸ تن گندم را به عنوان مساعدت از پاکستان تحویل گرفته‌اند و در حال مذاکره با هند برای دریافت ۵۵ تن گندم دیگر هستند. به گفته او پاکستان نیز وعده کمک ۳۷ تن گندم دیگر را نیز به طالبان داده است.

چندی پیش نیز کارکنان خدمات ملکی گزارش داده بودند که طالبان به ازای چهار معاش کار شان، فقط مبلغ 1900 افغانی به آن ها پرداخت کرده و وعده نموده که بزودی بابت متباقی معاش آن ها، گندم پرداخت می کند.

روز گذشته سازمان محافظت از کودکان گفت بر اساس آمار جدید سازمان ملل متحد، از هر سه کودک، دو کودک (در مجموع بیش از ۱۳ میلیون کودک) در افغانستان نیاز مبرمی به کمک‌های حیاتی دارند. این ارقام نظر به آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش بیش از سی درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد.

سازمان ملل هشدار داده است که اگر کشورها و سازمان‌های تمویل کننده افغانستان مساعدت نکنند، ده‌ها هزار کودک در افغانستان از اثر سوء تغذیه در معرض خطر مرگ قرار دارند، زیرا خدمات اساسی صحی/بهدشتی از بین رفته‌اند.

در همین حال، دولت بایدن گفته که ۳۰۸ میلیون دلار دیگر به عنوان کمک بشردوستانه “به مردم افغانستان” ارائه خواهد کرد. با این مبلغ مجموع کمک‌های آمریکا به افغانستان و پناهجویان افغان در منطقه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ تاکنون به حدود ۷۸۲ میلیون دلار می‌رسد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *