وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در دو روز گذشته، حدود ۷۵۰۰ پناهجوی افغان از ایران به کشور شان برگشت کرده یا از آن کشور اخراج شده اند.

این وزارت گفته است که تنها روز گذشته، شش‌هزار و ۵۸۱ نفر از مرز ولایت نیمروز وارد خاک افغانستان شده اند. به گفتۀ این وزارت، از این میان، حدود ۱۵۰۰ نفر آنان داوطلب و متباقی دیگر به گونۀ اجباری توسط دولت ایران اخراج شده اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان همچنین گفت که روز گذشته؛ دوشنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) ۹۰۰ مهاجر افغان وارد کشور شان شده اند.

بر اساس معلومات این وزارت از میان، تنها دو فامیل به گونۀ داوطلب و تمامی افراد دیگر از آن کشور اخراج شده اند.

بسیاری افرادی که توسط دولت ایران رد و مرز شده اند، جوانانی اند که در پی تحولات اخیر سیاسی در افغانستان به گونۀ قاچاق به آن کشور رفته بودند.

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان گفته است که با این مهاجران در زمان برگشت از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت کمک صورت گرفته است.

پیش از این، مقام‌های این وزارت گفته بودند که در شش ماه گذشته، ۵۵۰ هزار پناهجوی افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به وطن خود برگشته اند.

محمد ارسلاح خروتی، معین این وزارت ماه گذشته که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در حال حاضر، هفت میلیون پناهجوی افغان در ایران، پاکستان و سایر کشورهای جهان زندگی می‌کنند.

اخیراً کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از افزایش مهاجرت از افغانستان به دلیل هراس روز افزون از سقوط اقتصادی در این کشور هشدار داده و گفته بود که در سال گذشتۀ میلادی، دست‌کم ۵۰۰ هزار نفر از افغانستان به ایران مهاجر شدند.

ایران در حالی تلاش‌هایش را برای اخراج مهاجرین افغان از آن کشور افزایش داده است که پیش از این، برخی از مهاجرین افغان گفته بودند که گشت و گذار پولیس این کشور برای بازداشت شهروندان افغان بیشتر شده است.

آنان همچنین گفتند که مهاجرین افغان پیش از منتقل شدن به مرز افغانستان، در “بازداشتگاه‌های مزدحم و کثیف در ایران” نگهداری شده و مسوولان ایرانی با آنان بدرفتاری کرده اند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ۳.۴ میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که نزدیک به دو میلیون آن مهاجرین غیرقانونی اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *