منابع معتبر تأیید می‎کنند که طالبان در ولایت دایکندی مانع ورود زنان به ادارات گردیده و دلیل این اقدام شان را در خطر قرار گرفتن اسلام بیان می‎کنند.

شریفه حیدری (مستعار) یکی از زنان تجارت‌پیشه در ولایت دایکندی می‎‌‌‌گوید: چند روز قبل برای طی مراحل بعضی از اسناد‌های خویش به اداره مستوفیت این ولایت مراجعه کرده اما با ممانعت جنگ‌جویان گروه طالبان در دروازه ورودی روبه‌رو شده‎است. او گفت: «یک جنگ‌جوی طالب با تفنگ مقابلم ایستاد شد و گفت که ورود زنان به اداره‎ها اسلام را به خطر می‎اندازد.»

به گفته شریفه، نه تنها او؛ بلکه دیگر زنان نیز اجازه ندارند در هیچ‌یک از ادارات دولتی دایکندی مراجعه کنند و مشکلات‌شان را پیگیری نمایند. بعضی منابع دیگر در دایکندی نیز چنین موارد را تأیید کرده‌است. این در حالی است که روز (یکشنبه، ۸ حوت)، یکی از مقامات طالبان در دایکندی نیز در یک جلسه مردمی به صراحت گفت که باید جلو آزادی و دیده شدن زنان در اجتماع گرفته شود.

مولوی احسان الله رئیس کمیسیون سمع شکایات طالبان در دایکندی گفت: «اسلام کجا شد؟ دین کجا شد؟ ما و شما به ظاهر خود را پیرو اسلام و محمد می‎گوییم، اما کارهای ما خلاف شریعت است. به زنان و دختران خود اجازه می‎دهیم که با نامحرم گپ بزنند».

این مسئول طالبان به صراحت از مردم دایکندی خواست که به‌خاطر جلوگیری از چنین موضوعات، فرزندان‌شان را شهید کنند. «بلند شوید، در مقابل کفار و بی‎دین‌ها مبارزه کنید. شهید شوید، بچه های‌تان را شهید کنید. سر در مقابل دین چه ارزش دارد؟ بچه به‌خاطر دین چه ارزش دارد؟».

جدا از آن دو روز قبل ( ۱۰ حوت) در مراسمی که در شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی جهت تجلیل از دومین سالیاد توافق‎نامه دوحه از سوی طالبان برگزار گردیده بود، مسئولان ریاست امر به معروف و نهی از منکر این ولایت نیز در رابطه به این موضوع واکنش نشان داد.

مولوی زکریا گفت: «در دوره پیامبر اسلام، یک زن با یک مرد نابینا مقابل هم قرار گرفتند، رسول الله از دست این زن ناراحت شد. زن گفت که یا رسول الله این مرد نابینا است مرا نمی‎بیند. اما رسول الله گفت، او تو را نمی‎بیند اما تو که می‎توانی ببینی، تو به او نامحرم هستی و باید فاصله بگیری. این موضوع باید حالا هم از سوی مردم در نظر گفته شود».

این در حالی است که پس از تسلط گروه طالبان تاکنون، هیچ اداره دایکندی کارمندان زن را نپذیرفته و برعلاوه از ورود مراجعین زن نیز جلوگیری کرده اند. در حدود یک ماه قبل نیز شماری از فعالان زن نسبت به توزیع ناعادلانه کمک‎های بشردوستانه یک اعتراض مدنی را دایر نموده بودند اما پس از چند روز به دلیل تهدیدات امنیتی، مسئول برگزاری این اعتراض دایکندی را ترک نمود. در تازه‎ترین موارد طالبان در تمام ولسوالی‎های دایکندی تلاشی خانه به خانه را آغاز کردند که این موضوع بیش‌تر در میان زنان و کودکان وحشت ایجاد نموده است.

از آن‌جایی که مقامات گروه طالبان در کابل می‎گویند: برای تلاشی خانه ها زنان نیز حضور دارد اما در دایکندی چنین چیزی نیست. طالبان نه تنها از پولیس زن برای تلاشی خانه ها استفاده نمی‎کنند بلکه در تشکیلات‌شان زن وجود ندارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *