وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان از کارمندان زن دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) خواسته است که حجاب را رعایت کنند.

یوناما دیروز (دوشنبه، ۲۶ ثور) این دستور را به کارمندانش ابلاغ کرده است. اطلاعیه‌ی یوناما توسط هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در تویتی منتشر شده است.

خانم بار نوشته است که طالبان مدعی هستند که قوانین جدید پوشش زنان «توصیه» است، اما آنها این دستور را به‌عنوان [قانون] اجباری بر زنان افغانستانی که در سازمان ملل کار می‌کنند، تحمیل می‌کنند.

او از یوناما پرسیده است که چگونه از ایمنی و آزادی همکاران خود محافظت می‌کند.

در اطلاعیه‌ی یوناما آمده است که تیمی از وزارت امر به معروف و نهی از منکر به سازمان ملل آمده است که پرسنل زن حین گزارش‌دادن وظایف خود، حجاب داشته باشند.

به نقل از اطلاعیه‌ی یوناما، مأموران امر به معروف حتا می‌خواستند به محل کار کارمندان سازمان ملل دسترسی داشته باشند تا ببینند آیا «حجاب» وجود دارد یا خیر.

مأموران امر به معروف گفته‌اند که به پرسنل زن بی‌حجاب مودبانه صحبت و از آنها خواسته شود که حجاب داشته باشند، زیرا در بیرون رفتن از خانه واجب است.

گفته شده است که پوستری از وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز در دفتر سازمان ملل در کابل نصب شده است. در این پوستر که توسط هیدر بار منتشر شده، آمده است که براساس حکم شریعت زن مسلمان باید حجاب را رعای کند. در این پوستر پوشیدن برقع و چادری سیاه توصیه شده است.

این وزارت پیشتر رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرده و گفته بود که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

وزارت امر به معروف طالبان، برای زنان «بی‌حجاب» «تنبیه» نیز در نظر گرفته است.

این وزارت می‌گوید که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهند شد. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ و اعتراضاتی را در پی داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *