شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آزادی چهار نفر از زنان معترض افغانستان و بستگان آنها شده است. گفته می‌شود این زنان توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لیز تروسل، سخن‌گوی شورای حقوق بشر سازمان ملل روز گذشته (سه‌‌شنبه، ۱۹ دلو) به خبرنگاران در جنو گفته است: «ما خواستار آزادی فوری آنها [زنان بازداشت‌شده] هستیم. ما به شدت نگران امنیت زنان ناپدیدشده و اعضای خانواده‌ی آنها هستیم.»

او افزوده است که پروانه ابراهیم‌خیل و تمنا زریاب پریانی با بستگان‌شان در ۱۹ جنوری ربوده شدند، درحالی که مرسل عیار و زهرا محمدی هفته‌ی گذشته بازداشت شدند و هیچ اطلاعاتی در مورد محل نگهداری آنها وجود ندارد.

تروسل گفته است که مشخص نیست چه کسی این زنان را بازداشت کرده است؛ درحالی که طالبان دست‌داشتن در این ماجرا را رد کرده‌اند.

رویترز به نقل از بلال کریمی، معاون سخن‌گوی طالبان نوشته است که این گروه در حال بررسی و یافتن اطلاعات درباره‌ی زنان ناپدیدشده است.

بازداشت و ناپدیدشدن زنان معترض واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در کابل بارها در این مورد ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که درباره‌ی محل نگهداری زنان بازداشت‌شده اطلاعات ارایه و آنان را فوری رها کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا و رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان نیز خواستار رهایی زنان معترض شده‌اند.

مقام‌های طالبان اما با انکار بازداشت زنان معترض، می‌گویند که در تلاش پیداکردن آنان هستند.

گفتنی است که طالبان در طی بیش از پنج ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند.

این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *