منابع به شبکه‌ی تلویزیونی العربیه انگلیسی گفته‌اند که ایالات متحده‌ی امریکا به دیپلمات‌های افغانستان در این کشور اطلاع داده است که سفارت افغانستان در واشنگتن و قنسولگری‌های این کشور در شهرهای لس‌آنجلس و نیویورک را تعطیل خواهند کرد.

براساس این گزارش، یک منبع همچنین گفته است که بربنیاد یادداشتی که در ابتدای هفته‌ی جاری برای دیپلمات‌های افغانستان ارسال شده، مصونیت دیپلماتیک آنها نیز از سوی امریکا سلب خواهند شد.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی امریکا اما به العربیه انگلیسی گفته است که «هیچ تغییری در وضعیت مأموریت افغانستان یا پرسنل آن صورت نگرفته است».

العربیه نوشته است که این اقدام واشنگتن کم‌تر از شش ماه پس از خروج آشفته‌ی آن کشور از افغانستان و سقوط کابل به دست طالبان، صورت می‌گیرد.

این درحالی است که دیپلمات‌های افغانستان در واشنگتن به تازگی گفته‌اند که امریکا حساب‌های بانکی رسمی سفارت افغانستان را هم مسدود کرده است.

دو دیپلمات ارشد افغانستان که خواستند نام‌شان فاش نشود، به بخش انگلیسی صدای امریکا گفته‌اند که حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و دو قنسولگری افغانستان در ایالات متحده، بیش از یک ماه است که به حالت تعلیق درآمده است.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که درباره‌ی این موضوع با مقامات امریکایی در حال مذاکره اند، اما تا کنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

دیپلمات‌های افغانستان گفته‌اند که تعلیق حساب‌های بانکی رسمی سفارت افغانستان تأثیر نامطلوبی بر تراکنش‌های مالی سفارت از جمله حقوق، اجاره و پرداخت‌های بیمه مراقبتی داشته است.

به نوشته‌ی صدای امریکا، نمایندگی افغانستان در واشنگتن از کابل که تحت کنترل طالبان است، بودجه دریافت نمی‌کند و تا کنون از طریق کاهش هزینه‌های خدمات قنسولی به کارش ادامه داده است.

همزمان با این، دو دیپلمات‌ افغانستان در امریکا گفته‌اند که آنان به دنبال پناهندگی هستند. به گفته‌ی این دو دیپلمات، حداقل سه دیپلمات دیگر که در سفارت در واشنگتن کار می‌کردند، از کانادا درخواست پناهندگی کرده‌اند و بقیه در حال بررسی گزینه‌های اقامت بلندمدت هستند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است: «بدیهی است که ما نمی‌توانیم به افغانستان بازگردیم… ما به دنبال راه حلی برای آینده‌ی همه دیپلمات‌های‌مان در اینجا هستیم.»

 

این همه درحالی است که تاکنون هیچ کشوری طالبان را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته و با این گروه روابط دیپلماتیک برقرار نکرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *