سازمان جهانی صحت در گزارش تازه‌ی خود گفته است که روزانه ۲۴ مادر و ۱۶۷ نوزاد در افغانستان به دلایل مرگ‌ومیر قابل‌ پیشگیری جان‌شان را از دست می‌دهند.

در گزارش این سازمان که امروز (یک‌شنبه، ۲۰ جوزا) منتشر شده، آمده است که شدیدترین عواقب وضعیت بحرانی صحی در افغانستان را زنان و کودکان متحمل می‌شوند..»

سازمان جهانی صحت افزوده است که شهروندان افغانستان یک سیستم صحی ناپایدار را تحمل می‌کنند و با شبح روزانه‌ی کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه روبه‌رو هستند.

به‌گفته‌ی این سازمان ، این وضعیت با بار قابل توجه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، شیوع مکرر بیماری، خشک‌سالی شدید و سایر بلاهای طبیعی ترکیب شده است.

در گزارشی از این سازمان آمده که وضعیت اسفبار زنان افغانستان به‌دلیل دسترسی محدود دختران و زنان به تحصیل و معیشت بدتر شده است.

این سازمان همچنین اضافه کرده است که نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است و از ۱۸.۴ میلیون نفر در قبل از آگست ۲۰۲۱ به ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.

در ادامه ی این گزارش آمده است که بخش قابل توجهی از این جمعیت ( حدود ۹.۵ میلیون نفر) که در بیش از ۲۰ هزار روستا زندگی می‌کنند- هنوز دسترسی محدودی به‌ اولیه‌ترین خدمات بهداشتی دارند یا اصلا دسترسی ندارند.

به‌دلیل کمبود شدید بودجه، در مجموع ۴۲۸ مرکز بهداشتی ثابت و سیار در کشور بین جنوری تا دسامبر ۲۰۲۳ تعطیل شدند..

سازمان جهانی صحت گفته است که تعطیلی مراکز صحی، تأثیر مخربی بر دسترسی بیش از سه میلیون نفر به مراقبت‌های بهداشتی داشته است؛ از جمله بیش از ۶۰۰ هزار کودک زیر پنج سال و بیش از ۲۴۰ هزار زن باردار و شیرده.

سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته است که برای حفظ دست‌آوردها به ۳۵۲ میلیون دالر اضافی برای تکمیل بودجه‌ی کلی ۴۲۳ میلیون دالری برای سال‌های ۲۰۲۴ الی ۲۰۲۵ نیاز دارد..

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *