وزارت خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد که از سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه میزبانی می‌کند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان نیز به این نشست دعوت شده است.

چین هدف از این نشست را «ایجاد اجماع بیشتر در باره افغانستان» عنوان کرده است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود گفت که وزرای خارجه یا نمایندگان ۶ کشور از جمله پاکستان، ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان در این نشست شرکت خواهند کرد.

از وزیران خارجه اندونیزیا و قطر نیز به‌عنوان مهمان در این نشست دعوت شده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «افغانستان در حال حاضر در مرحله حساس گذار از هرج و مرج به یک نظم حکومتی قرار دارد. مردم افغانستان همچنان با چالش‌های بسیار داخلی و خارجی رو به رو اند که نیاز به حمایت و کمک بیشتر از سوی کشورهای دیگر دارند.»

او افزود که چین با میزبانی از سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان «انتظار دارد که اجماع بیشتر در مورد مساله افغانستان در میان کشورهای همسایه ایجاد شود».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، در این نشست در باره راه‌های دستیابی به ثبات در افغانستان و حمایت از مردم این کشور نیز رایزنی صورت خواهد گرفت.

او همچنین گفت که چین از جامعه جهانی انتظار دارد حمایت بیشتری از افغانستان کند. وانگ ونبین از ایالات متحده خواست که مسئولیت اصلی بازسازی اقتصادی افغانستان را به عهده گیرد.

نشست این هفته کشورهای همسایه افغانستان در چین به دنبال سفر غیرمنتظره وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به کابل صورت می‌گیرد.

پاکستان در سپتامبر ۲۰۲۱ ریاست اولین نشست این گروه را برعهده داشت که به صورت مجازی برگزار شد.

دومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در اکتوبر سال گذشته میلادی به میزبانی تهران برگزار شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *