جونی ایرنست سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته خدمات نظامی درکانگرس امریکا در مصاحبه اش با صدای امریکا تائید کرد که ایالات متحده بخاطر حفاظت از حقوق زنان و دختران افغان تلاش لازم به خرج نمی دهد.

سناتور ایرنست در ماه نوامبر سال گذشته با ۲۴ سناتور زن از هردو حزب با ارسال نامه ای به رییس جمهور بایدن از حکومت ایالات متحده خواسته بودند که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان حقوق زنان و دختران افغان را حفاظت کنند.

وی از اداره رییس جمهور بایدن خواست که کمک های بشردوستانه امریکا با مردم افغانستان باید با شفافیت و حسابدهی کامل صورت گیرد تا طالبان از آن بهره نبرند.

خانم ایرنست در رابطه به انتقادات وارد شده برحکومت امریکا مبنی براینکه برای آزادی فعالین حقوق زنان افغان تلاش لازم را به خرچ نمی دهد به صدای امریکا گفت: “من هم به این موافق استم که ایالات متحده برای حفاظت از زنان و دختران اقدامات کافی را انجام نمی دهد.”

سناتور ایرنست خواستار شفافیت و حسابدهی در مورد مصرف پول شد که به خاطر کمک های بشری به افغانستان داده میشود.

وی گفت:” سه میلیون و هشت صد هزار دالر که به طالبان داده شده، درحقیقت برای کمک به مردم افغانستان به آنان سپرده شده. من از اداره رییس جمهور بایدن خواستم که توضیح بدهد این پول چگونه به مصرف میرسد.”

سناتور ایرنست افزود شفافیت در مصرف این پول به خاطری مهم است که مالیات دهند گان امریکایی میخواهند بدانند پول شان برای کمک به مردم افغانستان به مصرف میرسند و طالبان ازآن بهره نمی گیرند.

سناتور ایرنست میگوید تا زمانیکه طالبان حقوق زنان را طوریکه در دموکراسی های جهان رعایت میشود، احترام نکنند، نباید حکومت شان از جانب ایالات متحده به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: “من فکر نمیکنم که آنان [ طالبان] را تازمانیکه حقوق زنان را چنانچه در دموکراسی های پیشرفته جهان رعایت میشوند، رعایت و احترام نکند، نباید به رسمیت شناخت. آنان باید به آزادی زنان در همه امور جامعه اجازه دهند. باید زنان و دختران را محافظت کنند. که ما تاهنوز شاهد این عملکرد آنان نیستیم و فکر نمیکنم این کار درست باشد که حکومت ایالات متحده، طالبان را به حیث یک حکومت به رسمیت بشناسند.”

طالبان که حدود شش ماه قبل پس از خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان برآن کشور مسلط شدند، تا اکنون از طرف هیچ کشور جهان به رسمیت شناخته نشده اند. جهانیان از آنان میخواهند که حکومت همه شمول تشکیل بدهند و به زنان و اقلیت ها در آن سهم بدهند، ولی طالبان اصرار میورزند که حکومت آنان همه شمول بوده و شرایط لازم برای به رسمیت شناختن را برآورده کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *