سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید که نمایندگان طالبان در دوحه به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه اطمینان داده است که به قانون اساسی دوره جمهوریت در این کشور احترام گذاشته خواهد شد.

این دیپلومات بلندپایه غربی می‌افزاید که آقای متقی هم‌چنان تعهد کرده است که تمامی مکتب‌ها و دانشگاه‌های دخترانه و پسرانه در افغانستان بازگشایی خواهند شد.

وان برنت، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان در صفحه توییترش نگاشته است که نمایندگان کشور های اتحادیه اروپا نگرانی های شان را در باره بازداشت‌های خودسرانه، بدتر شدن وضعیت حقوق بشری و فعالیت‌های هراس‌افگنان در افغانستان برجسته ساختند.

وان برنت گفته است: «طالبان در باره بازگشایی مکتب‌های دخترانه و پسرانه و احترام گذاشتن به قانون اساسی کنونی، تعهد کرد و نیز تعهد کرد که در هماهنگی با تمامی لایه‌های جامعه، قانون جدید را طرح خواهند کرد.»

این در حالی‌ست که طالبان در  حضورشان در قطر با نمایندگان و سفیران شانزده کشور اروپایی دیدارهایی داشته است. بحران اقتصادی، اوضاع حقوق بشری، سیاسی، چگونگی پرداخت تنخواه های آموزگاران و نیز استفاده نشدن خاک افغانستان در برابر کشور های دیگر از مسایلی هستند که در نشست‌های هیأت طالب با نمایندگان از کشور های مختلف به بحث گرفته شده اند.

درهمین حال، وزارت امور خارجه می‌گوید که هیأت امارت اسلامی در دیدار با نمایندگان اتحادیه اروپا در قطر اطمینان داده است که از خاک افغانستان در برابر کشور های دیگر استفاده نخواهد شد.

وزارت امور خارجه گفته است: «شرکت کنند‌گان این نشست نیز تعهد کردند که از هیچ گونه کمک برای مردم افغانستان دریغ نخواهند کرد.»

امیر خان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه گفته است: «الحمدالله نظام ما با گذشت هر روز قوی می شود، ده‌ها هزار مجاهدین ما از کوه‌ها، صحرا و روستاها به شهرها داخل شده‌اند و از بیت المال چیزی ضایع نشد.»

کابل می‌گوید که هیأت طالبان به رهبری امیرخان متقی برای پنج روز دید و بازدید های فشرده و با دستآورد با نمایند‌گان کشورهای گونا‌گون در دوحه داشت و به روز پنج‌شنبه به کشور برگشته است.

این نشست در صورتی برگزار شد که در شش ماه گذشته و همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، زنان و دختران افغانستان اجازه حضور در مکاتب، ادارات و دانشگاه ها ندارند و اعتراضات زنان افغانستان با برخورد خشن طالبان مواجه شده و تعداد زیادی از دختران افغانستان بازداشت و شکنجه شده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *