به‌دنبال مسدود‌شدن حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن، این سفارت در آستانه‌ی تعطیلی کامل قرار گرفته است.

یک منبع در سفارت افغانستان در واشنگتن گفت که سی‌تی بانک در هماهنگی با وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه‌ی ایالات متحده اقدام به بستن حساب‌های بانکی این سفارت کرده است.

با این حال او افزود که سفارت افغانستان چهارشنبه هفته جاری (۱۶ مارچ) رسما مسدود خواهد شد.

او که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: «بسته‌شدن حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن توسط سی‌تی بانک که در واقع با هماهنگی وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری صورت گرفته بود، ابزار فشاری در دست اداره‌ی بایدن برای تعطیل کردن سفارت بود.»

در این راستا نیوریوک‌تایمز به نقل از مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی امریکا گزارش داده است که بدون حمایت یک دولت شناخته‌شده یا پول برای فعال نگهداشتن سفارت افغانستان در ایالات متحده، این سفارت تعطیل می‌شود.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های افغانستان که توسط دولت سابق تحت حمایت امریکا منصوب شده‌اند و «در صورت بازگشت به کشور می‌توانند از سوی طالبان تهدید شوند»، ۳۰ روز فرصت دارند تا برای اقامت یا آزادی مشروط بشردوستانه موقت در ایالات متحده بمانند. به نوشته‌ نیوریوک‌‌تایمز، دیپلمات‌های افغانستان ممکن است در معرض خطر اخراج قرار گیرند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که دیپلمات‌ها به افغانستان بازگردانده نخواهند شد، اما مشخص نیست که ‌آنها کجا خواهند رفت.

دو مقام وزارت امور خارجه‌ی امریکا که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که ۲۵ دیپلمات – حدود یک چهارم از ۱۰۰ نفری که در سفارت افغانستان در واشنگتن یا کنسولگری‌های این کشور در نیویورک و لس آنجلس کار می‌کردند، هنوز درخواست اقامت نداده‌اند.

یکی از مقام‌های امریکایی این تحول را یک وضعیت ناگوار توصیف کرده و از دیپلمات‌های افغانستان خواسته است که برای اقامت یا آزادی مشروط موقت به‌عنوان راهی برای واجد شرایط بودن برای مجوز کار و در نتیجه، یافتن شغل برای تامین هزینه‌های خود اقدام کنند.

نیوریوک‌تایمز در گزارش خود همچنین نوشته است که سیتی بانک برای جلوگیری از نقض تحریم‌های امریکا علیه طالبان، حساب‌های بانکی سفارت افغانستان را مسدود کرده‌ است.

این رسانه نوشته است که تحریم‌‌های اقتصادی سال‌ها پیش زمانی که طالبان به‌عنوان یک «سازمان تروریستی جهانی معرفی شدند»، اعمال شد.

نیوریورک تایمز نوشته است که طالبان اکنون دولت افغانستان و بانک مرکزی این کشور را کنترل می‌کنند و این امر سیتی بانک را بر آن داشت تا صد هزار دالر در حساب سفارت را توقیف کند.

این بدان معناست که دست‌کم ده‌ها دیپلمات از ماه اکتبر حقوق نگرفته‌اند و با پس‌انداز زندگی می‌کنند یا مجبور به قرض گرفتن پول شده‌اند.

در برخی موارد، دیپلمات‌ها خانواده‌های خود را به خانه‌های ارزان‌تر نقل مکان کرده‌اند تا زندگی خود را تامین کنند.

سفارت افغانستان در امریکا در حالی مسدود می‌شود که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند تا زمانی که این اتفاق نیفتد، وزارت امور خارجه‌ی امریکا به هیچ دیپلماتی که طالبان به واشنگتن می‌فرستد اعتبار نمی‌دهد.

در حال حاضر سفارت‌های افغانستان به‌جز پاکستان در سایر کشورها در کنترل دیپلمات‌های دولت پیشین است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *