سرپرست وزارت داخله طالبان در دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است که کشورهای جهان نباید از هیچ گروه مسلحی در افغانستان حمایت کند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که با اوج گیری نبردها در پنجشیر و اندراب، معاون وزیر دفاع طالبان به پنجشیر سفر کرده است.

شب سه شنبه، ۲۰ ثور ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار ویدیویی در صفحه توییترش مدعی شد که شمار زیادی از نیروهای مقاومت، به طالبان «تسلیم» شده‌اند.

اما، یک منبع محلی گفت که طالبان مردم ملکی را در دره عبدالله خیل ولایت پنجشیر دستگیر کرده و آنها ربطی به نیروهای مقاومت علیه طالبان ندارند.

طالبان در آغاز وقوع درگیری‌ها در پنجشیر و اندراب را رد می‌کردند، اما پس از انتشار گزارش‌ها و تصاویر خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، سخنگویان این گروه نبردها میان طالبان و نیروهای مقاومت در آنجا را تأیید کردند.

اکنون باختر، خبرگزاری تحت کنترول طالبان گزارش داده است که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت دفاع این گروه در دیدار با توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به افغانستان به او اطمینان داده است که از خاک افغانستان منافع هیچ کشور دیگر تهدید نخواهد شد.

او گفته طالبان “همیشه دروازه‌های گفتگو را به روی مخالفان باز گذاشته است و از جهان می‌خواهد از هیچ گروه مسلحی در افغانستان حمایت نکند.”

هیأتی از طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه آخرین بار در ماه جدی پارسال با احمد مسعود و امیر اسماعیل خان، از رهبران جبهه مقاومت ملی در ایران دیدار کرد.

گفتگوها میان جبهه مقاومت ملی افغانستان و طالبان به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

امیرخان متقی بعد از اینکه از این سفر به کابل برگشت، در میدان هوایی به خبرنگاران گفت که “با این دو نفر و دیگر مهاجران” افغان دیدار کرده و به آنها اطمینان داده که “می‌توانند بدون تشویش به افغانستان برگردند.”

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، با نشر پیام نوروزی‌اش درباره گفتگوهایش با طالبان توضیح داد و گفت که گفتگوهای این جبهه با طالبان شکست خورده است.

او با اشاره به نشست‌هایی که با نمایندگان طالبان داشته است، گفت که این گروه فقط خواستار «تسلیم شدن و بیعت» است. مسعود افزود که جنگ تا تشکیل دولت منتخب و فراگیر ادامه خواهد یافت.

در روزهای گذشته جنگ شدیدی در پنجشیر، ولسوالی اندراب بغلان و ولسوالی ورسج تخار جریان داشت.

هر دو طرف جنگ در این نبردها تلفات داده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی هم از تیرباران، بازداشت گسترده و شکنجه غیرنظامیان توسط طالبان در این مناطق منتشر شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *