وزارت خارجه چین می‌گوید نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در نشست روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان حضور خواهد داشت.

امریکا در واکنش به بسته ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان همه دیدارهای برنامه‌ریزی شده‌ با طالبان در قطر را لغو کرده بود.

نشست وزرای خارجه همسایه افغانستان در شهر تونشی در ایالت آنهویی مرکز چین برگزار می شود.

وزارت خارجه چین اعلام کرده وزرای امور خارجه یا نمایندگان پاکستان، ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز در این مراسم حضور خواهند داشت.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز سه‌شنبه هنگام ترک اسلام‌آباد به مقصد چین گفت که در این نشست در باره چشم‌انداز صلح در افغانستان بحث خواهد شد.

آقای قریشی در پیام ویدیوی که منتشر کرده گفته است که از رویکرد منطقه‌ای برای صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم برای شرکت در سومین نشست کشورهای همسایه افغانستان روز سه‌شنبه به چین رفت.

اولین دور نشست وزیران خارجه افغانستان به میزبانی چین در ۸ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد. در آن نشست وزیران خارجه شش کشور همسایه افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس شرکت کردند.

تهران در ۲۶ اکتبر ۲۰۲۱ میزبان دومین دور این نشست بود. در اعلامیه پایانی نشست تهران که نماینده روسیه نیز در آن حضور داشت، بر ایجاد ساختار سیاسی فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها در افغانستان تاکید شده بود.

هنوز مشخص نیست نمایندگانی از طالبان در این نشست شرکت خواهند کرد یا نه.

اقدامات اخیر طالبان از جمله بسته نگهداشتن مکاتب دخترانه، جلوگیری از نشرات برخی رسانه‌های بین‌المللی در افغانستان، از جمله بی‌بی‌سی و دویچه وله آلمان و وضع قیودات سخت‌گیرانه برای کارمندان اداری باعث شده است بدبینی جامعه جهانی به طالبان بیشتر شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *