مارتین گریفیتس، معاون سرمنشی ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، روز سه شنبه در ژنو به خبرنگاران گفت که تقاضای کمک ۴.۴ میلیارد دالری برای مردم نیازمند در افغانستان یک ضرورت است که به جامعه بین المللی پیشنهاد شده است تا این کمک را فراهم کند.

آقای گریفیتس گفت:‌” بدون تامین مالی، آینده ای وجود نخواهد داشت.” این مقام ارشد ملل متحد هشدار داد که اگر چنین کمک برای مردم نیازمند افغانستان فراهم نشود،‌ پیامد آن ناگوار خواهد بود و مردم رنج خواهند برد.

با خروج سریع قوای بین المللی از افغانستان و تسخیر افغانستان توسط طالبان، اقتصاد شکننده  آن کشور در لبه سقوط قرار گرفته و قمیت مواد خوراکی به سرعت افزایش یافته است، وضعیتی که موجب گرسنگی گسترده در آن کشور شده است. تحریم کشور‌های غربی بر طالبان نیز در گام نخست مانع ورود مواد اولیه از جمله مواد خوراکی و دوا برای افغانستان شد. اما پس از آنکه شورای امنیت سازمان ملل متحد در دسمبر ۲۰۲۱ میلادی برخی از این تحریم را معاف کرد، کمک‌های اولیه برای افغانستان سرازیر شد.

آقای گریفیتس که با مقام‌های طالبان تعامل و گفتگو داشته است، گفته است که تقاضای کمک‌های بشری به طور محتاطانه محاسبه شده است و به گونه طرح ریزی شده است که این کمک‌ها به صورت مستقیم برای مردم نیازمند توزیع خواهد شد، نه مقام ها.

به قول سازمان ملل امسال ۲۲ میلیون نفر در داخل افغانستان و ۵.۷ میلیون افغان آواره دیگر در پنج کشور همسایه به کمک‌های حیاتی ضرورت دارند.

بر اساس ارزیابی این سازمان، حدود نیمی از جمعیت افغانستان در حال حاضر برای تامین غذا و خوراک کافی‌شان در مضیقه‌ قرار دارند.

سازمان ملل: حدود نیمی از جمعیت افغانستان برای تامین غذا و خوراک کافی‌شان در مضیقه‌اند.

کودکان در معرض خطر

همزمان سازمان محافظت از کودکان در گزارش جدید خود می‌گوید بر اساس آمار جدید سازمان ملل متحد، از هر سه کودک، دو کودک (در مجموع بیش از ۱۳ میلیون کودک) در افغانستان نیاز مبرمی به کمک‌های حیاتی دارند. این ارقام نظر به آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش بیش از سی درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد.

سازمان محافظت از کودکان می‌گوید باید بودجه لازم برای کمک به کودکان برای زنده ماندن آن‌ها در زمستان یخبندان اختصاص داده شود.

سازمان ملل در عین حال وضعیت کودکان در معرض سو تغذی و گرسنگی را نگران‌کننده خوانده است. به قول این سازمان‌، تصور می‌شود یک میلیون کودک زیر پنج سال در معرض خطر گرسنگی‌اند. نهاد حفاظت از کودکان می‌گوید بیش از ۵ میلیون کودک در افغانستان در حال حاضر تنها یک گام با سوء‌تغذیه فاصله دارند.

سازمان ملل هشدار داده است که اگر کشورها و سازمان‌های تمویل کننده افغانستان مساعدت نکنند، ده‌ها هزار کودک در افغانستان از اثر سوء تغذیه در معرض خطر مرگ قرار دارند، زیرا خدمات اساسی صحی/بهدشتی از بین رفته‌اند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *