سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که طبق پیش‌بینی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه این نهاد، مردم افغانستان زمستان سختی را در پیش دارند. در عین حال او، از جمع‌آوری ۱.۵ میلیارد دالر برای کمک به افغانستان خبر داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، چهاردهم جدی، در یک نشست خبری اعلام کرد که زمستان سخت پیش‌رو، شرایطی را که افغان‌ها در آن به سر می‌برد، دشوار می‌کند.

 

به گفته دوجاریک، بارش شدید برف و باران در ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از مناطق را تحت تأثیر قرار داده است و برف پروازها از و به کابل را مختل کرده است. با این حال، او تأکید کرد که شرکای بشردوست سازمان ملل متحد در راستای تعهد به افزایش عملیات‌ها، با زمان برای تحویل کمک‌ها و تدارکات رقابت می‌کنند. دوجاریک می‌گوید که در ماه دسامبر شرکای بشردوست سازمان ملل متحد به هفت میلیون نفر در افغانستان مواد غذایی کمک کرده‌اند.

به گفته سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، کمک نقدی، خوراکی و غیرخوراکی در نقاط مختلف افغانستان در حال انجام است.  دوجاریک گفت که تمویل‌کننده‌گان ۱.۵ میلیارد دالر برای کمک بشردوستانه در سال ۲۰۲۱ به افغانستان فراهم کرده‌اند.

 

پس از تسلط طالبان بر کشور، نهادهای امدادرسان دخیل در قضایای افغانستان از وقوع «فاجعه انسانی» در کشور هشدار داده‌اند. میزان بیکاری در کشور پس از سقوط دولت پیشین که مورد حمایت غرب بود، افزایش یافته است.

کمک‌های توسعه‌ای که اقتصاد افغانستان بر پایه آن می‌چرخید، نیز پس از تسلط طالبان متوقف شده است. از جانب دیگر، امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی را مسدود کرده است. همه این عوامل و نیز خشکسالی سال گذشته سبب شده است که نیمی از جمعیت افغانستان به گفته نهادهای امدادرسان به مواد غذایی کافی دست‌رسی نداشته باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *