سازمان بین المللی کار روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) در گزارشی اعلام کرد که پس از تسلط گروه طالبان در اوسط اگست ۲۰۲۱، بیش از نیم میلیون نفر در افغانستان وظایف‌شان را از دست داده اند.

سازمان بین المللی کار (International Labor Organization) در این گزارش گفته است که بحران به وجود آمده، اقتصاد افغانستان را فلج کرده و مارکیت کار را به شدت زیر فشار قرار داده است. بر اساس این گزارش، این وضعیت به صورت خاص زنان، افرادیکه در مزارع، موقف‌های حکومتی، خدمات اجتماعی و ساختمانی کار می کنند،‌ متاثر کرده است، زیرا آنها یا وظایف‌شان را از دست داده اند و یا هم معاش‌شان را دریافت نمی کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که بسیاری از شرکت‌ها زیر فشار قرار دارند و به مشکل می توانند سرپا بمانند، زیرا هزاران افغان هر روز از آن کشور فرار می‌کنند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی کار، تا ماه جون ۲۰۲۲ میلادی بین ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار شغل در افغانستان از بین خواهد رفت، زیرا شرایط اشتغال بیشتر نادر خواهد شد.

در این گزارش همچنین آمده است که تصرف مجدد افغانستان توسط گروه طالبان پیامدهای اقتصادی بسیار زیادی را در پی داشته است، زیرا این کشور از یک سو با کمبود پول نقد مواجه بوده است و از سوی دیگر، ‌برداشت پول نقد از بانک‌ها با محدویت مواجه بوده است، وضعیتی که نه تنها افراد،‌ بلکه شرکت‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده است.

این سازمان گفته است که اقتصاد این کشور از قبل نیز به دلایل مختلف از جمله بیش از چهار دهه جنگ،‌ خشکسالی و همه گیری بیماری کووید-۱۹ با مشکلات جدی مواجه بود.

بر اساس این گزارش، پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان و خروج توام با هرج و مرج قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از آن کشور، جامعه‌ی بین المللی دارایی‌های افغانستان را در خارج مسدود کرد و با در نظر داشت شهرت “وحشیانه” آن گروه در ۲۰ سال گذشته، مایل نیست با حکومت طالبان کار کند.

رامین بهزاد، هماهنگ کننده ارشد سازمان بین المللی کار برای افغانستان، گفته است که اوضاع در آن کشور وخیم است و برای تامین ثبات، به حمایت فوری نیازمند است.

به گفته آقای بهزاد، رفع نیازمندی‌های فوری بشردوستانه در اولویت قرار دارد،‌ اما تاکید کرد که بهبود پایدار و همه شمول به دسترسی مردم و جوامع به اشتغال، معیشت و خدمات اولیه بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، زنان در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۰ درصد شغل‌ها را در افغانستان در اختیار داشتند، اما حال آنها در برخی ساحات از انجام وظایف‌شان محروم شده اند.

علاوه بر آن، تحصیل دختران در آن کشور محدود شده است. رهبران طالبان ابراز امیدواری کرده اند تا در ماه مارچ سال روان میلادی همه مکاتب در سراسر آن کشور به روی دختران باز شوند، اما در حال حاضر، تحصیل دختران محدود شده است.

سازمان بین المللی کار در حالی خواهان حمایت بیشتر جامعه بین المللی برای افغان‌ها شده است بر اساس هشدار ملل متحد، ۸.۷ میلیون شهروند این کشور در آستانه گرسنگی قرار گرفته اند.

قبل بر این، مقام های ملل متحد بار ها گفته اند که از جمله تقریبا ۴۰ میلیون جمعیت افغانستان، نزدیک به ۲۴ میلیون نفوس آن کشور به کمک های عاجل بشری نیازمند اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *