وزیران خارجه زن ۱۷ کشور از جمله آلمان، آسترالیا و نیوزیلند در یک جلسه آنلاین، اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

ماریس پین، وزیر خارجه آسترالیا گفت این بزرگترین نشست وزیران خارجه زن است. او گفت هدف از نشست این بود که نشان دهیم زنان می‌توانند در راس وزارتخانه‌های کلیدی کار کنند.

وزیر خارجه آسترالیا که میزبانی این نشست را داشت گفت این نشست نشان داد که امروز نسبت به گذشته زنان بیشتری عهده‌دار وزارت‌خانه‌های کلیدی‌اند و فعالانه با یکدیگر برای صلح و امنیت کار می‌کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آسترالیا آمده است که وزیران زن شرکت کننده در این نشست به سخنان سه زن افغان درباره رویکردها و راه‌های کمک به بحران انسانی و امنیتی در افغانستان، به خصوص وضعیت زنان و دختران افغان گوش دادند.

در این نشست شرکت‌کنندگان در باره نقض حقوق بشر در افغانستان، به خصوص محرومیت زنان و دختران از آموزش ابراز نگرانی کردند.

آنان از طالبان خواستند تا در سال آموزشی جدید، همه موانع سر راه آموزش دختران برداشته شود.

از اواسط آگست سال گذشته که طالبان قدرت را در کابل به‌دست گرفتند به استثنای بخش آموزش و صحت، زنان از همه پست‌های مدیریتی و ریاست بیرون رانده شدند.

گروه طالبان متهم است که یک حکومت کاملا مردانه و تقریباً‌ تک‌قومی تشکیل داده است.

نشست وزیران زن خارجه هفده کشور در باره افغانستان در حالی برگزار شد که معترضان زن در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به‌شدت سرکوب شدند و اکنون کمتر زنی پیدا می‌شود تا علیه این گروه صدا بلند کند.

وزیران خارجه هفده کشور همچنین توافق کردند تا از نزدیک رفتار طالبان را به ویژه در قبال زنان و دختران زیر نظر بگیرند و این گروه را نسبت به رفتارشان وادار به پاسخگویی کنند.

در این نشست مجازی که در هفت مارچ،‌ یک روز پیش از روز جهانی زن به میزبانی آسترالیا برگزار شد، وزیران خارجه کشورهای آسترالیا، آلمان، اندورا، بوسنیا، استونیا، گانا، آیسلند، کوزوو، لیختن‌اشتاین، مالاوی، منگولیا، نامیبیا، نیوزیلند، پاناما، سائوتوما، تونگا و ساحل عاج شرکت کردند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *