گروهی از زنان موسوم به جنبش زنان برای عدالت و آزادی در برابر تصمیم طالبان مبنی بر اجباری‌شدن حجاب اعتراض کرده و می‌گویند که حجاب «اجباری و دیکتاتوری» را نمی‌پذیرند.

آنان امروز (دو شنبه، ۱۹ ثور) در گردهمایی‌شان در شهر کابل، شعار «نه به حجاب اجباری» را سر دادند. یکی از معترضان می‌گوید که حجاب اجباری زن‌ستیزی است و آنان حجاب «اجباری و دیکتاتوری طالبان» را نمی‌پذیرند.

زنان معترض در قطع‌نامه‌ی‌شان تصمیم طالبان درباره‌ی حجاب را دخالت در شخصی‌ترین امور زنان خوانده و گفته که این گروه زنان را وادار و ملزم به پوشیدن برقع (چادری) می‌کند.

جنبش زنان برای عدالت و آزادی گفته است که زنان افغانستان همیشه دارای حجاب شرعی و اسلامی بوده‌اند؛ اما چگونگی حجاب بستگی به فرهنگ هر «ملت و هر قوم» دارد.

در قطع‌نامه‌ی این جنبش آمده است که اقدام جدید طالبان اهانت به مردم مسلمان افغانستان است که گویا پیش از این زنان مسلمان این کشور، حجاب نداشته‌ و «فقط طالبان آن‌ها را ملزم به رعایت حجاب کرده‌اند».

زنان معترض افزوده‌اند که چادری جزء فرهنگ اسلامی و فرهنگ مسلمانان نیست، «بلکه فرهنگ یک قبیله است». آنان گفته‌اند به زنانی که این پوشش را انتخاب کرده‌اند احترام می‌گذارند؛ اما تحمیل برقع بر همه‌ی زنان افغانستان را به هیچ وجه نمی‌پذیرند.

به باور زنان معترض، «تحمیل فرهنگ و پوشش یک قبیله بر کل مردم افغانستان، ضدیت با فرهنگ اقوام دیگر است».

جنبش زنان برای عدالت و آزادی در ادامه از مردم افغانستان به‌ویژه روشنفکران، فعالان حقوق بشر، فعالان جامعه‌ی ‌مدنی و فرهنگیان خواسته‌اند که در قبال «اقدامات ظالمانه» طالبان سکوت نکنند.

این جنبش افزوده است که اگر جلو اقدامات طالبان گرفته نشود، این گروه عرصه‌ی زندگی برای مردان را نیز تنگ خواهند کرد.

آنان از جامعه‌ جهانی و نهادهای حقوق بشری نیز خواسته‌اند که بر طالبان فشار بیاورند تا از ظلم و ستم بر زنان افغانستان دست بردارند.

زنان معترض از دختران و زنان افغانستان درخواست کرده که «تسلیم زور و جبر نشوند و با همان لباس و پوشش همیشگی‌شان بیرون بیایند و اجازه ندهند که کسی با زور برقع و یا پوشش مورد نظر خود را بر آنان تحمیل کنند».

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرد و گفت که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد. این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *