خبرنگار اختصاصی استدیو پاریس همدم نیوز در حاشیه مراسم گرامی داشت جان‌باختگان راه مهاجرت که در میدان پالایس رویال شهر پاریس برگزار شد به وضعیت مهاجرین افغانستان پرداخته و در این رابطه مصاحبه‌ای نماینده شهر پاریس در حزب سبز فرانسه و همچنین رییس جنبش بین المللی مقاومت افغانستانی‌ها گرفته است.

آقای روچر که نماینده مردم پاریس در پارلمان فرانسه از حزب سبز است در پاسخ به سوال خبرنگار همدم نیوز در رابطه با برگزاری مراسم یادبود برای جان‌باختگان راه مهاجرت گفت:

(( ما اینجا هستیم تا یاد همه جان‌باختگان در مرزهای اروپا و تمام دیگر کشته‌شدگان و جان‌باختگان را گرامی بداریم. متأسفانه این چیزی است که به شکل شدیدی ادامه دارد. ما همیشه مرگ و میر بیشتری داریم همچنین این یک سوال است که با افرادی که وارد می شوند چگونه رفتار کنیم.))

وی در ادامه در اشاره به وضعیت فعلی افغانستان و موج تقاضا برای مهاجرت از این کشور افزود:

((اتحادیه اروپا به تازگی گفته است که ما می‌توانیم از چهل هزار افغان در اروپا استقبال کنیم، بدون اینکه توضیح دهد که چگونه افغان‌ها می‌توانند در واقع درخواست برای رسیدن به اینجا داشته باشند.

رسیدن و آمدن به اینجا در واقع معنایی ندارد؛ جز حرف زدن و شعار. ))

در ادامه این مراسم خبرنگار همدم نیوز با رضا جعفری رییس جنبش بین‌المللی مقاومت افغانستانی‌ها مصاحبه‌ای در رابطه با وضعیت فعلی مهاجران افغانستان در فرانسه و چالش‌های پیش روی مهاجران ترتیب داد.

آقای جعفری در رابطه با برگزاری مراسم گرامیداشت جان‌باختگان راه مهاجرت گفت:

((این اولین بار است که این برنامه برگزار می‌شود که با هماهنگی احزاب و گروه‌های مختلف مهاجرین از تمام کشورها برگزار شده است و جنبش بین المللی مقاومت نیز در برگزاری این یادبود شریک است. این برنامه مختص افغانستانی‌ها نبوده و با اشتراک تمام کشورها انجام شده است و هدف این برنامه این است که بگوییم مهاجرت و پناهندگی حق تمام مردم است، در صورتی که کشوری دچار جنگ باشد مردم یا تبعید می‌شوند یا راه مهاجرت در پیش می‌گیرند.

کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهایی که در مسیر مهاجرت قرار دارند به حقوق بشر، کنوانسیون‌های بین المللی احترام بگذارند و مسیر را برای مهاجرین که اکثرا بصورت غیرقانونی ازین کشورها می‌گذرند، امن بسازند؛ تا خطرهایی که مهاجرین تاکنون جان خود را بخاطر آن از دست می‌دادند از بین برود.))

اقای جعفری در ادامه درخواست‌های موجود از جامعه جهانی را بدین شکل مطرح نمود:

((درخواست داریم تا جامعه جهانی، کشورهای اتحادیه اروپا دروازه‌های خود را بروی مهاجران باز نمایند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تا 40 هزار مهاجر از افغانستان خواهد پذیرفت، ولی هیچ راه مشخصی برای پذیرفته شدن آن‌ها اعلام نکرده است. اینکه چطور مهاجرین خود را به اتحادیه اروپا برسانند مشکل اصلی است.

اتحادیه اروپا از کشورهای مسیر راه مهاجرت بخواهند که دروازه‌های خود را باز نموده که مهاجرین بتوانند خود را به اتحادیه اروپا برسانند یا اینکه از کشورهای همسایه مثل ایران، ترکیه یا پاکستان بخواهند که دفاتر مربوط به مهاجرت در آن کشورها ایجاد و اقدام به ثبت و ورود قانونی مهاجران از آن کشورها بنمایند.))

آقای جعفری به عنوان رییس جنبش بین المللی مقاومت و فعال سیاسی در فرانسه در پاسخ به سوال خبرنگار همدم نیوز در رابطه با وضعیت بد و وخیم بعضی از مهاجران افغانستان در فرانسه اظهار داشت:

((متاسفانه که این روز اول نیست اوضاع بدین صورت است، بارها نسبت به این شرایط اعتراض داشتیم. متاسفانه فرانسه و بعضی از کشورهای اروپایی قصد پذیرش پناهجو و مهاجر را ندارند و چون این کشورها، کنوانسیون جنو را امضا نموده و مکلف هستند که پناهندگی برای مهاجرین در خطر داشته باشند؛ پروسه ثبت و اداری مهاجرین را بسیار سخت و طویل نموده که باعث بلاتکلیفی مهاجرین و شرایط سخت زندگی آنان شده است.

ما از فرانسه و کشورهای اروپایی درخواست داریم تا در قبال مسئولیتی که نسبت به مهاجرین و پناهندگان دارند، آگاه بوده و به قوانین بین المللی احترام بگذارند)).

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *