ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین، در بیانیه‌ مشترک شان گفتند که امریکا و ناتو باید از تلاش مجدد برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در افغانستان خودداری کنند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، در این بیانیه به نقل از طرفین آمده است که «امریکا و ناتو که ۲۰ سال افغانستان را در اشغال خود داشتند، نباید دوباره برای ایجاد زیرساخت‌های نظامی در این کشور و منطقه تلاش کنند». این بیانیه دیروز (پنج‌شنبه، ۲۷ حمل) در پی سفر پوتین به چین صادر شده است.

در بیانیه پوتین و شی آمده است که امریکا باید مسئولیت مشکلات اقتصادی و اجتماعی که افغانستان با آن مواجه است برعهده بگیرند و از بازسازی پس از جنگ حمایت و تدابیر لازم را برای رفع انسداد دارایی‌های مسدودشده‌ی این کشور اتخاذ کنند.

رهبران روسیه و چین همچنین نسبت به «تقویت تعاملات شرکای مرتبط با افغانستان در سطح دوجانبه و پلتفرم‌های چندجانبه» تمایل خود را ابراز کردند.

به نوشته تاس، هدف این مشارکت «کمک به افغانستان برای تبدیل‌شدن به یک کشور مستقل، بی‌طرف، متحد و صلح‌آمیز عاری از تروریسم و مواد مخدر خواهد بود که در صلح و هماهنگی با همه‌ی همسایگان خود همزیستی خواهد کرد».

تاس اضافه کرده است که ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در بیانیه‌ی مشترک شان به نقش سازنده‌ی «فرمت مسکو» برای مشاوره و مکانیسم‌های منطقه‌ای برای حل‌و‌فصل بحران افغانستان نیز اشاره کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *