ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان اعلام کرده است که رسانه‌ها باید در چارچوب ‘قانون رسانه‌ها’ به گونه سالم فعالیت کنند.

طالبان قانون رسانه‌های افغانستان در دولت قبلی را ملغی کرده و تنها چند دستورالعمل برای فعالیت رسانه‌ای، به ویژه ممنوعیت حضور زنان در سریال‌های تلویزیونی اعلام کرد که واکنش‌ها و نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

سخنگوی طالبان در حساب توییتری خود به واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به دنبال لغو کنفرانس خبری فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان پاسخ داده است.

قرار بود این نهاد چهار شنبه ۲۶ جنوری طی برگزاری کنفرانسی گزارش خود در مورد شرایط کاری رسانه‌ای و وضعیت خبرنگاری در زیر سلطه دولت طالبان را همگانی سازد.

اعضای فدراسیون رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان گفته‌اند افراد مسلح طالبان پییشاپیش کنفرانس آن‌ها، در محل تجمع کرده بودند و با تهدید اسلحه سه تن از خبرنگاران را برای بازجویی با خود بردند و سایرین را متفرق کردند.

میرعلی اصغر اکبرزاده، رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان گفته است که رسانه‌های داخلی و خارجی برای پوشش خبری این نشست آمده بودند، اما به دلیل “دستورات شفاهی” مسئولان طالبان، این نشست لغو شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز در توییتی نوشته است که اگر رسانه‌ها “واقعا به گونه رسانه‌های نرمال” می‌خواهند فعالیت کنند، باید جوازهای ختم‌شده خود را دوباره تمدید کنند، مالیات‌های باقی مانده خود را بپردازند و در چارچوب قانون رسانه‌ها “به گونه سالم و واقعی” فعالیت رسانه‌ای کنند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: “محدود کردن دسترسی به اطلاعات و سرکوب رسانه‌های آزاد توسط طالبان حمله آشکار به روزنامه‌نگاری” در افغانستان است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، یوناما در افغانستان نیز این اقدام طالبان را “محدودیت آزاردهنده آزادی بیان خوانده است و از طالبان خواسته است که از گفت‌وگو میان افغان‌ها حمایت کنند و سعی نکنند کسانی را که فکر می‌کنند، ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند، دهان ببندند”.

نهاد خانه آزادی بیان که یک سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران و آزادی بیان است، این اقدام طالبان را تجاوز آشکار بر حریم آزادی بیان و خلاف تعهدات هیات طالبان در کنفرانس اسلو خوانده است. این نهاد از جامعه جهانی خواسته است تا جلو “خفه ساختن” مطبوعات از سوی طالبان در افغانستان را بگیرند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *