در حالی که گفته می‌شود زنان معترض توسط طالبان بازداشت شده‌اند، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر این گروه در پاسخ به نگرانی سازمان ملل درباره‌ی زنان «ناپدیدشده» مدعی شده است که تلاش‌های طالبان برای پیداکردن این زنان جریان دارد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی حکومت سرپرست طالبان عصر دیروز (یک‌شنبه، ۱۷ دلو) در رشته توییتی نوشته است که دیبورا لاینز، نماینده‌ی ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان در دیدار با مولوی عبدالکبیر درباره‌ی «ناپدیدشدن شماری از دختران ابراز نگرانی کرده است».

به نوشته‌ی سمنگانی، خانم لاینز از طالبان به‌خاطر «یکجاشدن زنان ناپدیدشده با خانواده‌های‌شان»، خواستار همکاری شده است.

معاون سخن‌گوی طالبان نوشته است که مولوی عبدالکبیر در پاسخ به نگرانی در مورد ناپدیدشدن شماری از زنان، گفته است که تلاش‌های طالبان برای پیداکردن آنان جریان دارد. او از همکاری ادارات طالبان در این خصوص، نیز اطمینان داده است.

طی روزهای اخیر دست‌کم چهار زن معترض و سه خواهر یکی از این چهار زن از خانه‌اش بازداشت شده‌اند و از سرنوشت شان خبری نیست. به گفته‌ی زنان معترض این افراد توسط استخبارات گروه طالبان بازداشت شده‌اند؛ اما این گروه پیشتر بازداشت دو نفر از زنان معترض را تکذیب کرده بودند. این گروه درباره بازداشت دو زن معترضی که به تازگی بازداشت‌ شده‌اند، چیزی نگفته‌است.

بازداشت زنان معترض واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در این مورد طالبان را به‌گونه تلویحی متهم به اختطاف زنان معترض کرده است.

این دفتر بارها از طالبان خواسته است که درباره محل نگهداری زنان بازداشت شده اطلاعات ارایه و آنان را فوری رها کنند. سازمان عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا و رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان نیز خواستار رهایی زنان معترض شده‌اند.

گفتنی است که طالبان در طی بیش از پنج ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *