ظریفه غفاری، شهردار سابق میدان‌ وردک که پس از سقوط دولت افغانستان به دست طالبان با خانواده‌اش به آلمان رفته بود، به کابل برگشته است.

او در صفحه توییترش نوشته است که می‌خواهد از “راه‌های غیرسیاسی و در سایه ارزش‌های اسلامی و ملی” در بخش صحت و آموزش کار کند.

ظریفه غفاری با رهبری حکومت پیشین ارتباط نزدیک داشت و قبلا گفته بود طالبان قصد ترور او را دارند.

روزنامه آلمانی “بیلد ام زونتاگ” پیش از این گزارش داده بود که خانم غفاری پس از سقوط دولت افغانستان، در شرایط دشواری خود را به میدان هوایی کابل رساند، از آنجا به اسلام‌آباد و سپس به ترکیه و سرانجام به آلمان رفت.

ظریفه غفاری چندی پیش در پارلمان اروپا به نمایندگی از زنان افغانستان اشتراک کرده و علیه مواضع جوامع جهانی و سیاست های انتحاری و کشتار مردم از طرف طالبان انتقاد کرده بود.

ظریفه غفاری پس از سفر به آلمان گفته بود پشتیبان مقاومت “مسلحانه” علیه طالبان نیست “چون باعث تداوم رنج مردم خواهد شد.”

او دو سال قبل، جایزه زنان شجاع وزارت خارجه امریکا را دریافت کرد.

خانم غفاری آن زمان و پس از دریافت این جایزه گفته بود که “من با طالبان هیچ مشکل ندارم، اما آن‌ها عاشق کشتن من هستند، نمی‌دانم چرا.”

عبدالواسع غفاری، پدر ظریفه غفاری که عضو نیروهای ویژه ارتش بود در سال ۱۳۹۹ توسط طالبان در کابل کشته شد و به دنبال آن، ظریفه غفاری نیز مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.

آژانس باختر گزارش داده است که مولوی خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز با شماری از افغان‌هایی که به تازگی از امریکا و کانادا به کابل برگشته‌اند دیدار کرده است.

به گزارش باختر، صوفیا، یکی از زنانی که با مولوی خیرخواه دیدار کرده است در این دیدار پیروزی طالبان را تبریک گفته و از حکومت طالبان خواسته است به آنها دفتر بدهد زیرا آنها آماده اند بدون معاش و امتیاز برای کشورشان کار کنند.

ظریفه غفاری نیز در رشته توییتی نوشته است که برای جلب توجه جهان به فاجعه بشری در افغانستان به کشور برگشته است و می‌خواهد فارغ از مسایل سیاسی، به زنان افغان کمک کند.

خانم غفاری در حالی از بازگشت به کشور و از فعالیت مجدد در بخش آموزش و صحت خبر می‌دهد که طالبان سیاست‌های سخت‌گیرانه در مورد آموزش و فعالیت زنان وضع کرده است و فعالان زن به دلیل ترس از طالبان، در صدد خروج از کشور هستند.

در حال حاضر طالبان شماری از زنانی را که علیه سیاست‌های این گروه اعتراض کرده بودند، نیز بازداشت کرده‌اند.

از سوی دیگر، نهادهای حقوق بشری گزارش دادند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از زنان و کارمندان سابق دولت توسط طالبان کشته یا ناپدید شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *