سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای به ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، خواستار اقدام فوری برای دفاع از روزنامه‌نگاران و آزادی رسانه‌ها در این کشور شد.

این سازمان می‌گوید که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان به طور چشمگیری بدتر شده است.

در نامه گزارشگران بدون مرز که روز دوشنبه انتشار یافت، آمده است که روزنامه‌نگاران افغان خودسرانه دستگیر می‌شوند و محدودیت‌های جدیدی بر آنها و رسانه‌ها در این کشور اعمال شده است.

آنتوان برنارد، مسئول دادخواهی گزارشگران بدون مرز با اشاره به ادامه دستگیری روزنامه‌نگاران و افزایش فشار بر رسانه‌ها می‌گوید: «وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان نباید از نظر جامعه جهانی دور بماند».

او گفت: «از ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، حداکثر تلاش برای حمایت از روزنامه‌نگاری آزاد، کثرت‌گرا و مستقل را انتظار داریم.»

به گفته این سازمان، آزار و اذیت روزنامه‌نگاران در نتیجه محدودیت‌های جدید، به‌ویژه از آغاز سال ۲۰۲۲ تشدید یافته و باعث نگرانی گسترده در رسانه‌ها شده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که تهدیدها و دستگیری‌های خودسرانه روزنامه نگاران بیشتر شده و مسئولان دستگاه‌های مختلف امنیتی، به‌ویژه استخبارات طالبان پخش برنامه‌هایی را در رسانه‌ها متوقف می‌کنند و مستقیماً برای دستگیری خبرنگاران یا سایر کارمندان به رسانه‌ها مراجعه می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که حداقل ۵۰ کارمند رسانه‌ها از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۴ فبروی ۲۰۲۲ توسط پولیس و استخبارات طالبان دستگیر شدند.

پیش از این، یوناما نیز از طالبان خواسته بود با خبرنگاران «گفتگوهای سازنده» داشته باشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *