انتونیو گوترش، منشی عمومی ملل متحد، روز جمعه ۲۷می ( ششم جوزا) در یک پیام توییتر نوشته است که حملات علیه غیرنظامیان براساس قوانین بین المللی بشر دوستانه به صراحت ممنوع می باشد.

گوترش افزود: “من حملات اخیر در افغانستان را که منجر به کشته شدن حداقل هشت کودک و تعداد زیادی غیرنظامیان افغان از جمله اعضای جامعه شیعه و هزاره شده است، به شدت محکوم می کنم.”

در پی سه انفجار جداگانه که پس از چاشت روز چهارشنبه به وقت محلی در شهر مزار شریف رخ داد، کم از کم ۹ غیر نظامی کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

آصف وزیری، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت بلخ، در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس گفت که این سه انفجار ” سرویس‌های ملی بس” را مورد هدف قرار داده که مردم عام را انتقال میدهد.

از سوی دیگر در یک انفجار دیگری حین ادای نماز عصر که در یک مسجد در مربوطات حوزه چهارم پولیس در شهر کابل رخ داد ، شماری از غیر نظامیان کشته و زخمی شدند.

وزارت داخله حکومت طالبان گفته است که در پی این انفجار شش فرد غیرنظامی کشته و۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

شاخه خراسان داعش مسوولیت چند انفجار در شمال ولایت بلخ را بر عهده گرفته است، اما هنوز هیچ گروهی مسوولیت انفجار در مسجد کابل را بر عهده نگرفته است.

نماینده ویژه ایالات متحده برای حقوق زنان و دختران افغان در واکنش به حملات در بلخ و کابل گفت که طالبان باید امنیت افغان‌ها را تامین کنند.

خانم امیری در یک پیام تویتر خود نوشته است که “حملات وحشیانه” در مزار شریف و کابل علیه افراد بی‌گناه که آنها خیلی‌ها رنج دیده اند، جز ویرانی، سود دیگری به بار نمی آورد.

این دیپلومات امریکایی می گوید که طالبان باید از وقوع چنین “حملات وحشیانه” جلوگیری کنند. او همچنین از طالبان خواست تا امنیت مردم را تامین کرده و به خواست های افغان ها بیشتر تمرکز کنند.

شاخه خراسان داعش که ازسال۲۰۱۲ به این سو در افغانستان فعالیت دارد، و یک تهدید امنیتی بزرگ برای حکومت طالبان محسوب می شود.

گروه طالبان پس از به قدرت رسیدن در ماه اگست سال گذشته گفته است که شاخه خراسان داعش را در شرق افغانستان سرکوب کرده است، ولی این گروه در هشت ماه گذشته مسوولیت چندین بمب گذاری‌های مختلف را در سراسر افغانستان بدوش گرفته اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *