بخش انگلیسی صدای امریکا گزارش داده است که حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در امریکا بسته شده است و این موضوع به دردسری برای کارمندان این سفارت بدل شده است.

صدای امریکا به نقل از دو دیپلمات افغانستان در امریکا که نخواسته‌اند به علت ادامه مذاکرات روی این موضع با وزارت خارجه امریکا نام‌‌های‌شان فاش شود، گزارش داده است که حساب‌های بانکی سفارت افغانستان در واشنگتن و دو کنسول‌گری افغانستان در امریکا از یک ماه به این سو تعلیق شده است.

پس از سقوط دولت پیشین، سفارت افغانستان در امریکا از کابل بودجه دریافت نمی‌کند و تلاش می‌کند تا با کاهش هزینه‌ها به کارش ادامه بدهد.

طبق این گزارش، پاسپورت‌های جدید کنسول‌گری‌های افغانستان در امریکا تمام شده است، اما تمدید گذرنامه‌هایی که تاریخش تمام شده است، ادامه دارد. کارمندان سفارت به علت بسته شدن حساب‌های رسمی بانکی ناگزیر شده‌اند که پول‌ها به دست آمده را به حساب شخصی‌شان واریز کنند.

یک دیپلمات افغانستان در این مورد گفته است که مقام‌های امریکایی به آن‌ها توصیه کرده‌اند که در مورد این موضوع با رسانه‌ها گفت‌وگو نکنند. به گفته این دیپلمات، گفت‌وگوهایی که تاکنون با وزارت خارجه امریکا انجام شده است، نتیجه نداده است.

حدود ۹۰ دیپلمات افغانستان در امریکا پس از سقوط کابل به دست طالبان باقی مانده‌اند. کارمندان و مقام‌های نمایندگی دایم افغانستان در سازمان ملل نیز شامل این افراد می‌شود.

دیپلمات‌های سفارت افغانستان در امریکا گفته‌اند که بسته شدن حساب بانکی تأثیر منفی روی انتقال پول سفارت از جمله پرداخت معاش و بیمه گذاشته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این مورد گفته است که هیچ تغییری در وضعیت اعتباربخشی اعضای مأموریت افغانستان ایجاد نشده است، اما از صحبت در مورد بسته شدن حساب بانکی سفارت خودداری کرده است.

پس از سقوط دولت به دست طالبان، دیپلماتان افغانستان از همکاری با طالبان خودداری کردند. هرچند برخی از سفیران پیشین کشور از سمت‌های‌شان استعفا داده‌اند.

 

دیپلمات‌هایی که به دنبال پناهندگی هستند

سفارت افغانستان در واشنگتن، مانند بسیاری دیگر از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در سراسر جهان، از همکاری با وزارت خارجه‌ی طالبان امتناع کرده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که آنها نماینده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان اند. آنان در عین حال می‌گویند که به دنبال پناهندگی اند.

دو دیپلمات‌ افغانستان در امریکا گفته‌اند که حداقل سه دیپلمات دیگر که در سفارت در واشنگتن کار می‌کردند، از کانادا درخواست پناهندگی کرده‌اند و بقیه در حال بررسی گزینه‌های اقامت بلندمدت هستند.

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است: «بدیهی است که ما نمی‌توانیم به افغانستان بازگردیم… ما به دنبال راه حلی برای آینده‌ی همه دیپلمات‌های‌مان در اینجا هستیم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *