آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از فرمان طالبان درباره حجاب اجباری زنان، اظهار نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل با نشر توییتی، یکبار دیگر از طالبان خواست که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغانستان، و به تعهدات شان بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

مقام‌های طالبان روز شنبه با اعلام فرمان اجرایی، گفتند که زنان باید چهره خود را در ملا عام بپوشانند و تنها در موارد ضرورت از خانه خارج شوند.

فرمان سخت‌گیرانه طالبان درباره حجاب اجباری زنان، بازتاب گسترده داشته و شماری از نهادهای بین‌المللی به آن واکنش نشان دادند.

مقام‌های طالبان اعلام کردند، در صورت عدم رعایت حجاب مورد نظر این گروه، ابتدا خانه‌های زنانی که این دستور را عملی نمی‌کنند شناسایی شده و به او توصیه و تنبیه نامه ارسال و در قدم دوم، بستگان آنها احضار خواهد شد.

شماری از فعالان حقوق بشر گفته‌اند محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان مصداق صریح “آپارتاید جنسیتی” است.

طالبان در دستورالعمل جدید خود برقع یا “چادری” را “بخشی از فرهنگ با عزت افغانی و بهترین نمونه حجاب” دانسته و گفته‌اند “حجاب باید طوری باشد که در آن تنها چشم زنان دیده شود.”

طالبان به زنان هشدار دادند در صورت عدم رعایت حجاب مورد نظر آنها، بستگان مرد آنان زندانی و تنبیه خواهد شد و زنان کارمند دولت از وظیفه برکنار خواهد شد.

پیشتر، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز گفت که این تصمیم طالبان می‌تواند تعامل جهان با این گروه را دشوارتر سازد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *