با مسلط شدن گروه طالبان، یأس و ناامیدی در افغانستان حاکم شده است، کمتر کسی فکر می‌کرد این‌قدر سریع اتفاق بیفتد. نگاه افراطی و هوچی‌گری طالب‌ها خفقان، سیاهی و تباهی را به بار آورد، در ابتدا آزادی مردم را گرفتند، بعد کارها مختل شد و پایه‌های سست اقتصاد افغانستان از بین رفت، گرسنگی شایع شد و فقر و بدبختی دوباره به افغانستان برگشت. زنان در طول تاریخ، همیشه از بن‌بست‌ها گذشته و مسیر جدیدی را باز کرده‌اند، همیشه نور از دل تاریکی برمی‌خیزد، این ‌بار زنان و دختران به خیابان آمدند و با شجاعت بر علیه طالبان، شعار نان، کار و آزادی را سر دادند. طالبان تاب نیاوردند و رهبران زن را یکی پس از دیگری به اسارت گرفتند. از مجامع بین‌المللی و نشست‌ها به‌خاطر زنان ربوده شده، خبرهایی در حد حرف به میان می‌آمد و از بین می‌رفت. اما زنان معترض و مبارز کابل از پای ننشستند و مسیر را ادامه دادند.

پس از آزادی پروانه ابراهیم‌خیل از سوی طالبان، اکنون جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان از گروه طالبان می‌خواهد که زنان معترض دیگر که هنوز دربند هستند را آزاد کنند.

این معترضان، روزهای گذشته (شنبه و یکشنبه ، ۲۳ و 24 دلو) دوباره به خیابان آمدند و خواهان رسیدگی به ابهام در سرنوشت زنان معترض گردیدند و از طالبان خواستند که بدون قید و شرط و تعلل، زنان بازداشت شده دیگر را هرچه زودتر رها کنند. افزون بر این، آنان طی اعتراض‌شان در کابل، می‌گویند: «حذف زنان از ادارات دولتی، اجتماع، بازار کار و ایجاد سیطره سیاه بر سرنوشتِ مردم و به‌ویژه زنان، کارساز نیست».

به گفته آنان، هرگونه رژیم تک‌جنسیتی، یک‌طرفه و تمامیت‌خواه محکوم به شکست است و آنان در برابر همه‌ گونه‌های حذف، تبعیض و سرکوب می‌ایستند و اقتدارگرایی در کشور را محکوم می‌کنند. آن‌ها معتقدند چیزی که از مردم و زنان افغانستان گرفته شده، نان، کار و آزادی است، با این شعار خواستار پیش رفتن به سوی آبادی و حذف خشونت‌ها درافغانستان گشتند.

از سویی دیگر، اعضای جنبش خودجوش زنان معترض تصریح می‌کنند که سازمان‌های حقوق‌ بشری به‌ویژه سازمانِ ملل نباید «با صدورِ یک اعلامیه و ابراز نگرانی» از مسئولیت در برابر مردم افغانستان خود را برهانند. به گفته این معترضان «در مقابل سناریو و فاجعه عظیم و وحشتناکی که در این کشور به نمایش گذاشته شده‌است، همه مدعیان قدرت و سیطره در جهان مسئول‌اند».

گفتنی است که طالبان شام روز جمعه، پروانه ابراهیم‌خیل از معترضان بازداشت شده را آزاد کردند، هدا خموش یکی از زنان معترض در افغانستان و نماینده زنان مبارز در نشست اسلو، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته‌است که خانم‌های دیگر نیز آزاد گشته‌اند، همچنان منابع به بی‌بی‌سی فارسی تایید کرده است که زنان معترض دیگر نیز آزاد شده اند اما ازسرنوشت عالیه عزیزی رئیس زندان زنان هرات اطلاعی در دست نیست.

این درحالیست که رینا امیری نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و حقوق زنان در توییتی اعلان کرده که روز جمعه، گروه طالبان با هجوم بردن در یک خانه ۴۰ نفر به شمول ۲۹ زن را بازداشت کرده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *