به گزارش خبرنگار اختصاصی همدم نیوز در پاریس جشنواره فرهنگ و تعهد با حضور شخصیتهای فرهنگی و جامعه مدنی فرانسه و با دعوت از مهاجرین افغانستان بویژه آنعده که بتازگی موفق به خروج از افغانستان شده اند برگزار گردید و با شرح وقایع و اتفاقات اخیر سعی در روشنگری و جلب همراهی دولت و جامعه فرانسه نموده است.

این جشنواره که به مناسبت سال نو عیسوی و در ماه ژانویه برگزار می گردد با برنامه های فرهنگی از جمله کنسرت، نقاشی، خوشنویسی، میز گرد، شعرخوانی فارسی، غذای رایگان، سخنرانی و …. میزبان علاقمندان است.

برنامه «نگاه به افغانستان» بررسی می کند که استقبال و شمول افغان های تبعیدی در فرانسه چگونه می تواند باشد و به عنوان افراد تبعیدی به فعالیت های سیاسی و هنری خود ادامه دهند؟

چشم انداز ادغام در جامعه فرانسه چیست؟ مهمانان با پرسیدن این سؤالات با در نظر گرفتن مهاجرت های افغانستان، تجربیات خود را – شخصی و حرفه ای – به اشتراک گذاشتند و از فکرهای جدید برای راهکارهای عملیاتی از روند استقبال متفاوت در فرانسه دعوت کردند.

این برنامه فرصتی را ایجاد کرد که نهادها و انجمنهای خیریه با توضیح برنامه های خود برای پناهجویان افغانستان از مشکلات و بن بستها که باعث کندی شده است بگویند.
اولین سخنران این مراسم خانم اگنس است، او مددکار اجتماعی و یک فعال مدنی که هماهنگ کننده این مراسم است سخنرانی خود را در ارتباط با موضوع برنامه ودر مورد افغانستان و شرایط حاضر توضیح می دهد و با معرفی شرکت کنندگان دیگر از همفکری و هم اندیشی برای ارائه کمک های بشردوستانه به پناهجویان صحبت می کند.

سپس شبنم کریمی روزنامه نگار و یکی از پناهجویان افغانستان که به تازگی موفق به خروج از کشور خود شده و به فرانسه رسیده است در مورد طالبان ، دیدگاهها و سوابق حکومتداری آنان و وضعیت افغانستان بعد از تغییر رژیم صحبت می کند و بویژه از زنانی که دیگر نمیتوانند کار کنند یا به مکتب بروند و آزادی های اجتماعی داشته باشند توضیح می دهد.

شارلوت یک مددکار اجتماعی با پناهندگان ، سخنران بعدی است که در صحبتهای خود روش پناهندگی در فرانسه را برای حاضرین از جمله پناهجویان جدید توضیح میدهد: در منطقه پاریس (منطقه اداری به نام Ile de France، 40-50 کیلومتری اطراف پاریس)، ابتدا باید با یک شماره تلفن خاص تماس بگیرید. خط اغلب شلوغ است، می توانید 45 دقیقه صبر کنید، سپس خط قطع می شود و باید دوباره شروع کنید. سپس قرار ملاقاتی با OFII (اداره مهاجرت و ادغام فرانسه) دارید. آنها اطلاعاتی در مورد روش پناهندگی، آدرس پستی به شما می دهند. دولت فرانسه باید به هر پناهنده خانه و پول (کمک مادی) بدهد. در ایل دو فرانس در اطراف پاریس، 45 درصد از کل پناهجویان فرانسه در پاریس هستند، اما 17 درصد از خانه های پناهندگان در این شهر وجود دارد. بسیاری از پناهندگان بی خانمان هستند، در خیابان ها می خوابند و توسط پلیس مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. تا پایان سال 2020، کمپ های بزرگی وجود داشت که 1 تا 3 هزار نفر با هم در خیابان ها زندگی می کردند. پرونده های پناهندگی توسط OFPRA (اداره فرانسه برای پناهندگان و آپاتریدها) بررسی می شود. طبق قانون 6 ماهه (180 روزه) باید جواب داد. در ژوئن 2021، میانگین زمان دریافت پاسخ 262 روز بود.

به گفته وی آنها از ماه اوت 2020 در این زمینه ، 600 ایمیل به وزیر امور خارجه فرانسه برای مردم افغانستان که از سوی طالبان تهدید شده اند ارسال کرده اند. آنها هرگز هیچ پاسخی دریافت نکردند، حتی یک پاسخ.

در بخش دیگری از این مراسم ، خانم ایمن حیدری از مدیران انجمن Enfants d Afghanistan et d’ailleurs Agnès «کودکان افغانستان و همه جا» و به نمایندگی از طرف آقای رضا جعفری، رییس این انجمن ضمن خوشامدگویی به حاضرین و استقبال از پناهجویان افغانستانی پنل را معرفی می کند و با اشاره به شرایط سخت برای انتقال افراد واجد شرایط و پیگیری های فراوان این انجمن با همکاری فعالین و نهادهای مدنی فرانسه ، برنامه های موسسه برای استقبال از پناهجویان تازه وارد و همراهی و همکاری برای رفع مشکلات و معضلات آنها بویژه اسکان را اعلام نمود. وی گزارش داد که این موسسه جایی است که پناهندگان بی خانمان میتوانند در طول روز به آنجا بیایند، گرم شوند، دوش بگیرند، لباس های خود را بشویند، اطلاعاتی در مورد حقوق خود داشته باشند، درس های فرانسه بخوانند و فعالیتهای دیگر داشته باشند، او گفت که آنها یک مکان برای خانواده ها و زنان باردار دارند ، این موسسه همچنین از سازمانهایی که سعی دارند کمک کنند و خانه هایی را برای پناهندگان اختصاص می دهند ، پیگیری می کنند.

در ادامه این برنامه شرکت کنندگان دیگر از جامعه مدنی فرانسه و مددکاران اجتماعی دیدگاهها، برنامه ها و پیگیری های مورد نظر را با حاضرین شریک ساختند.
این جشنواره در محل لس آماررس برگزار می گردد. این مکان در اکتبر 2020 افتتاح شد و فعالیت های منظم در برنامه های خود دارد و این برنامه بخشی از جشنواره یک ماهه “نگاه به افغانستان” است.

Les Amarres، مکانی برای تعهد اجتماعی و اقدامات سخاوتمندانه، در دفاتر سابق بندر خودمختار پاریس (4000 متر مربع)، در سواحل سن واقع شده است. در طول روز، بیش از 300 مرد، زن و کودک در شرایط آسیب پذیر و مخاطره آمیز در دو مهدکودک حمایت می شوند. حدود ده سازمان از حوزه انجمنی و از اقتصاد اجتماعی و همبستگی دارای فضای کاری هستند و با انجام اقداماتی با مردم به طور فعال مکان ها را به اشتراک می گذارند. در شب، بار همبستگی یک برنامه جشن، هنری و فرهنگی با تمرکز بر مهمان نوازی و عدالت اجتماعی ارائه می دهد. این مکان که توسط انجمن Aurore و Yes We Camp اداره می‌شود، دوستانه، مشارکت‌کننده و برای همه باز است، جایی که افراد مورد استقبال، ساکنان محله و پاریسی‌ها می‌توانند ملاقات کنند و پیوندهایی ایجاد کنند.

– فرزانه محمدی ، استدیو پاریس

تصاویر:

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

2 در مورد “جشنواره فرهنگ و تعهد با موضوع نگاه ها به افغانستان، در پاریس برگزار شد.”

  1. سلام خدمت شما
    راجع با مردم افغانستان واقعا بی توجه ها زیاد است
    امیدوارم که بعد از این یک توجه خواص روی بالای مهاجرین شوند
    ۱ ادغام شدند مهاجرین است .
    ۳ برنامه ها منظم از طرف خود مهاجرین همراه با میزبان که مردم فرانسه است .
    ۳ انسانها همیشه در کنار هم قرار می گیرند ولی اعتماد حزب کردند خود شریط است
    ۴ ادغام شوند فرهنگ است انسانها نزدیک می کنند و اعتماد می کنند به شرط که بر نامه سازی فرهنگ ادامه دار باشند تا یک مدت زمان که تا ادغام شوند

  2. یاسین امیری

    سلام ، در این شرایط سخت و خاص ، خیلی خوبه که این برنامه ها برگزار میشه و کسانی هستن که به فکر پناهجوها باشن و مهمتر اینه که یک خبرگزاری علاوه بر خبرهای روتین و عمومی که همه کار میکنن ، این برنامه ها را هم پوشش میده
    با آرزوی موفقیت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *