شرکت برق افغانستان می‌گوید که به دلیل مشکلات تخنیکی، اوزبیکستان صادرات برق به این کشور را ۶۰ درصد کاهش داده است.

این شرکت روز چهارشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) گفت که این اقدام اوزبیکستان بدون هماهنگی با آنان صورت گرفته است. شرکت برشنا تاکید کرده است که مقام‌های اوزبیکستانی دلیل این کار را، “مشکلات تخنیکی” عنوان کرده اند. شرکت برشنا افزوده که این مشکل در “ستیشن‌تیلی مرجان” در خاک اوزبیکستان به وجود آمده و تلاش‌های آن کشور برای رفع این معضل جریان دارد. بر اساس معلومات شرکت برق افغانستان ممکن تا سه روز دیگر این مشکل حل شود.

با کاهش برق وارداتی به افغانستان، سکتگی و پرچوی‌ها در این کشور بیشتر شده و مشکلات زیادی را به مردم به بار آورده است. شرکت برق افغانستان می‌گوید که در حال حاضر، برق ۱۶ ولایت با سکتگی مواجه شده و نیز مشکل پرچوی‌ها در کابل و اکثر ولایات افزایش یافته است. در جریان دو هفته گذشته این دومین بار است که اوزبیکستان صادرات برق به افغانستان را موقتاً به نصف کاهش می‌دهد.

افغانستان متکی به برق وارداتی از کشورها همسایۀ خود است و بر اساس آمار شرکت برق، افغانستان در حال حاضر، حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از اوزبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد کرده و ۳۰ درصد دیگر از منابع داخلی تامین می‌شود.

در یک خبر دیگر، حکمت الله میوندی، سخنگوی این شرکت روز سه‌شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) به خبرنگاران گفت که برفباری‌ها و طوفان‌های اخیر به لین‌های برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ شمالی آسیب رسانده است. آقای میوندی افزود که کارمندان شرکت برشنا محل عارضۀ تخنیکی را پیدا کرده و برای ترمیم آن به محل رسیده اند.

سخنگوی شرکت برشنا همچنین گفت که کار روی ترمیم لین برق وارداتی اوزبیکستان در سالنگ شمالی آغاز شده و به زودی این مشکل حل خواهد شد. عارضۀ تخنیکی در لین برق وارداتی اوزبیکستان در آخر هفته گذشته به میان آمد و مقام‌های محلی شرکت برشنا در پروان گفتند که آنان پس از چندین روز تلاش، تازه محل دقیق آن را پیدا کردند.

این در حالی است که با آغاز فصل زمستان و سردی هوا در این کشور، پرچوی‌های برق در کابل و ولایات افغانستان افزایش یافته است.

 

آنان گفته اند که پس از سه روز موفق شدند، تا قطع یک لین در مربوطات سالنگ شمالی را پیدا کرده و آن را دوباره وصل کنند. آنان افزوده اند که با وصل دوبارۀ این لین، برق وارداتی دوباره به کابل و ولایات همجوار آن وصل شده است.

باشندگان کابل از ادامه پرچوی‌های برق در این شهر انتقاد کرده و شرکت برق افغانستان را در این مورد به کوتاهی متهم می‌کنند؛ آنان می‌گویند که قطع برق و پرچوی‌های دوامدار، مشکلات زیادی را برای مردم، به ویژه در فصل سرما به بار آورده است. مردم کابل در حالی اعتراضات خود را نسبت به پرچوی های برق بیان می کنند که اظهارات ضد و نقیض مقامات برشنا، باعث سردرگمی و ناامیدی مردم شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *