تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا اذعان کرد که تصمیمش در مورد شرکت در حمله امریکا به افغانستان و عراق احتمالا اشتباه بوده است. او در مصاحبه با شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی تاکید کرد که در آن زمان تصور می‌کرد تصمیم درستی گرفته است.

بریتانیا برخلاف جنگ افغانستان، بدون حمایت سازمان ملل و کشورهای دیگر در کنار نیروهای امریکایی، در اشغال عراق سهم گرفت. این تصمیم بلر باعث شد که بزرگترین تظاهرات ضد جنگ با اشتراک صدها هزار بریتانیایی در سال ۲۰۰۳ به راه بیفتد.

بلر گفت: «مردم اغلب می‌گویند که تصمیمم در مورد افغانستان و عراق اشتباه بود، اما شما باید به آنچه که درست تشخیص می‌دهید، عمل کنید. در تصمیم‌های بزرگ شما از ابعاد مختلف یک مساله آگاه نیستید، اما در نهایت باید به ندای درون خود گوش دهید.»

او هرچند اذعان کرد که تصمیمش در مورد حمله به عراق و افغانستان «شاید اشتباه بود»، اما تاکید کرد که در آن زمان این کار را درست می‌دانست.

امریکا در کنار متحدین خود در ناتو، به خصوص بریتانیا، به علت همکاری طالبان با القاعده در حملات ۱۱ سپتمبر در نیویورک، به افغانستان حمله کردند و رژیم طالبان را سرنگون ساختند. اما، پس از ۲ دهه جنگ با این گروه مجبور به ترک افغانستان شدند و حکومت تحت حمایت شان نیز سقوط کرد.

مشارکت بریتانیا در حمله امریکا به عراق به علت نبود مجوز شورای امنیت و عدم حمایت کشورهای جهان، به ویژه در ناتو با انتقادات زیادی در سراسر جهان رو به رو شد. عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین به دست نیروهای امریکایی و بریتانیایی در سال ۲۰۰۳، یک دوره طولانی بی‌ثباتی و خشونت‌های ناشی از ظهور گروه‌های تروریستی اسلامگرا مانند داعش را سپری کرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *