وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت با تامس وست، نمایندۀ ویژه امریکا در امور افغانستان به توافق رسیده که بخشی از پول‌های این کشور که به تازگی آزاد شده است، به عنوان کمک‌ به موسسات خیریه داده نشود.

این وزارت ناوقت روز جمعه ۱۱ مارچ (۲۰ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که آقای متقی و تامس وست در شهر التانیای ترکیه دیدار و دربارۀ وضعیت جاری افغانستان بحث و گفتگو کرده اند.

این وزارت افزوده است: “دو طرف توافق کردند که ۳.۵ میلیارد دالر بانک مرکزی افغانستان را که از دعوای محکمه امریکا آزاد شده است، به هیچ وجه به‌ عنوان کمک‌ها به موسسات خیریه داده نشود.”

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که قسمت زیاد آن در بانک ذخایر فدرال ایالت نیویورک ایالات متحده بود، منجمد کرده و دور از دسترس طالبان قرار داد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد.

براساس این فرمان، حکومت ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند. بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان همچنین گفته است که در این دیدار، آقای متقی بر آزاد سازی کامل دارایی‌های افغانستان تاکید کرده و گفته است که این پول باید در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار گیرد.

آقای متقی اضافه کرده که تمامی سرمایه‌های خارجی افغانستان، حق مردم این کشور است و تنها آنان حق دارند تا در مورد آن تصمیم بگیرند. در اعلامیه آمده است: “آقای متقی واضح ساخت که هر‌گونه تصرف در سرمایهٔ افغانستان، بالای روابط دو ‌کشور تاثیر ناگوار خواهد گذاشت.”

تامس وست، نمانیدۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان در این مورد چیزی نگفته است، اما افزوده که در دیدار با نمایندگان طالبان در ترکیه دربارۀ موضوعات مهم به شمول تامین ثبات، رشد اقتصادی، آموزش و پروش و پروازهای خارجی از افغانستان بحث و گفتگو کرده است.

آقای وست افزوده که در این دیدار، وزیر خارجۀ قطر، وزیر خارجۀ فنلند و معاون وزیر خارجۀ تاجیکستان حضور داشته اند. آقای ویست همچنین از بازگشایی پوهنتون‌ها به روی دانشجویان به ویژه دختران در افغانستان استقبال کرده و آن را یک گام مهم خوانده است.

او گفته است: “از گزارش‌های مبنی بر بازگشایی پوهنتون‌ها در سراسر افغانستان، به ‌ویژه برای زنان استقبال می‌کنیم. این یک گام مهم است. امیدوارم شمار اشتراک‌کنندگان افزایش یابد و محیط امن برای همه مساعد شود.”

طالبان با مسلط شدن بر افغانستان مکاتب لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر مسدود کرده و در ماه‌های اخیر، تنها دختران تا صنف شش اجازۀ رفتن به مکتب در کابل و ولایات داشتند.

طالبان با آنکه همواره تعهد کردند که به حقوق زنان و دختران احترام خواهند گذاشت، اما با گذشت هفت ماه از حاکمیت این گروه، هنوز هم مکاتب لیسه در اکثر ولایات افغانستان به روی دختران مسدود است و اکثر مامورین زن هنوز هم خانه نشین استند.

این گروه همچنان به آزادی سفر زنان محدودیت وضع کرده و گفته است که بدون داشتن محرم به تنهایی به هیچ جای اجازه سفر را ندارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *