وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا محدودیت‌های یک جانبه را بر واردات برخی اقلام مشخص باستانی افغانستان به داخل امریکا وضع کرده است.

دفتر سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا روز سه شنبه ۲۲ فبروری (سوم حوت) با نشر بیانیه‌ای گفته است که این اقدام به منظور حفاظت از میراث‌های فرهنگی مردم افغانستان صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است که با در نظر داشت وضعیت و شرایط موجود در افغانستان، ایالات متحده تصمیم گرفت که این محدودیت‌های فوری وارداتی را به گونۀ یکجانبه وضع کند.

این محدودیت‌ها در هماهنگی با ادارۀ گمرکات و حفاظت سرحدات و وزارت‌های امنیت داخلی و مالیۀ ایالات متحده به تاریخ ۲۲ فبروری وضع شده و از همین تاریخ قابل اجرا است.

در بیانیۀ وزارت خارجۀ امریکا آمده است که هدف از وضع این محدودیت‌های وارداتی، جلوگیری از قاچاق آثار باستانی افغانستان و انتقال آن به بازار‌های ایالات متحده، ممانعت از تاراج میراث‌های فرهنگی افغانستان و مبارزه با فروش این آثار توسط سازمان‌های تروریستی و جنایتکار است. حکومت امریکا ورود آثار باستانی سرامیکی، نقاشی، شیشه‌آلات، عاج، منسوجات باستانی، قطعات چوبکاری و کاشی و… افغانستان را محدود کرده است.

بیانیۀ وزارت خارجۀ امریکا به گونۀ مشخص از هیچ گروهی به عنوان سازمان تروریستی یا جنایتکار نام نبرده است.

پس از مسلط شدن مجاهدین در افغانستان در اوایل دهۀ ۱۹۹۰ موزیم ملی افغانستان تاراج شد و هزاران اثر باستانی آن کشور به بیرون قاچاق و فروخته شد. افزون بر آن در دو دهۀ پسین نیز حفاری و کندنکاری‌های خودسرانه در ساحات باستانی افغانستان جریان داشته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *