بنا به یافته‌های روزنامه نیویورک تایمز، دستکم ۵۰۰ نفر از نظامیان و کارمندان حکومت سابق در جریان ۶ ماه اول تسلط طالبان کشته یا ناپدید شدند. در گزارش این روزنامه به سرنوشت نظامیانی اشاره شده که فریب «امان نامه» طالبان را خوردند و پس از شناسایی، دستگیر، شکنجه و برخی هم کشته شدند.

با این که طالبان پس از به قدرت رسیدن «عفو عمومی» را اعلام کردند، اما به گفته این روزنامه این چیزی جز یک «دروغ بزرگ» نبوده است.

مقامات طالبان کشتار هدفمند نظامیان پیشین را رد می‌کنند. در یک فایل صوتی منتسب به وزیر دفاع طالبان، ملا یعقوب اذعان می‌کند که برخی نظامیان و اعضای حکومت پیشین توسط جنگجویان این گروه به قتل رسیده اند، ولی او این را کار جنگجویان «سرکش» خود تلقی می‌کند.

اما تحقیقات نیویورک تایمز نشان می‌دهد که کشتار اعضای حکومت پیشین، به خصوص نظامیان، اقدامی هدفمند بوده است.

این گزارش بر اساس مصاحبه با اعضای خانواده قربانیان، ویدیوهای نشر شده توسط طالبان در شبکه‌های اجتماعی، گزارش‌های خبری، سازمان‌های حقوق بشری و… در طول ۷ ماه تهیه شده است.

سرنوشت برخی قربانیان در این گزارش تکان دهنده است که خشونت شدید طالبان را به نمایش می‌گذارد. در این گزارش روایت الله داد حلیمی، افسر پیشین نظامی را می‌بینیم که طالبان در ماه آگست او را دستگیر کردند و یک هفته بعد تن بی سر او را به خانواده‌اش تسلیم کردند.

همچنان، طالبان بانو نگار، افسر پیشین پولیس را که ۸ ماه حامله بود، در مقابل چشم شوهر و فرزندانش با شلیک گلوله کشتند.

نیویورک تایمز می‌گوید که کشتار و ناپدیدسازی نظامیان و اعضای حکومت پیشین بیشتر از ۵۰۰ موردی است که این روزنامه آن را راست آزمایی و تایید کرده است. به گفته این روزنامه، احتمالا خانواده‌های زیادی هستند که اعضای خود را در اثر انتقام‌گیری طالبان از دست داده اند اما از ترس این گروه حاضر به مصاحبه و صحبت نیستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *