وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که نزدیک به ۶۰۶ کیلومتر مربع خاک افغانستان آلوده به ماین و مهمات انفجاری است.

ملا محمدعباس آخوند، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان امروز (چهارشنبه، ۱۷ حمل) در مراسم گرامی‌داشت از روز بین‌المللی آگاهی از خطرات ماین‌ گفته است که ماین‌پاکی یکی از اولویت حکومت این گروه است.

او افزوده است که انتظار دارد که به‌زودی افغانستان عاری از ماین شود.

قاری نورالدین رستم‌خیل، رییس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفته است که با حمایت کشورهای کمک‌کننده، تا کنون حدود سه هزار‌ و ۳۲۳ کیلومتر مربع خاک افغانستان از وجود ماین‌ها و مهمات انفجاری پاکسازی شده؛ اما هنوز هم حدود ۶۰۶ کیلومتر مربع دیگر آلوده باقی مانده است.

او گفته است که افغانستان هنوز به ادامه‌ی کمک‌های جامعه جهانی در زمینه ماین‌پاکی نیاز دارد.

رستم‌خیل افزوده است که در سال ۲۰۲۱ میلادی، یک هزار و ۲۶ نفر بر اثر انفجار ماین‌ها و مهمات منفجرناشده کشته و یا زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود که اکثریت قربانیان انفجار و مهمات انفجاری به‌جا مانده از جنگ کودکان هستند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم به‌تازگی اعلام کرده است که طی هفت ماه گذشته ۳۰۱ کودک در افغانستان بر اثر انفجار مواد منفجره باقی‌مانده از جنگ و ماین‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.

به‌گفته‌ی این نهاد، تصور می‌شود که رقم واقعی «بسیار بیشتر» از این باشد.

یونیسف در عین حال درباره‌ی افزایش این چنین رویدادها ابراز نگرانی کرده است؛ زیرا به‌گفته‌ی این نهاد، محیط امنیتی مجاز بیشتر شده و غیرنظامیان به مناطقی می‌روند که قبلاً ممنوع بود.

به‌دلیل چند دهه جنگ، بخشی از خاک افغانستان آلوده به ماین و مواد انفجاری است.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *